V čem spočívá masová dieta a jaké jsou její výhody a nevýhody + jídelníček a 3 TIPY na recepty

Petra Lyžičiarová Téma 26. února 2020 0

Mezi dietami můžete najít i takové, které se možná na první pohled zdají trošku přitažené za vlasy. Příkladem takové diety může být i čistě masová dieta označována anglicky carnivore diet. Pokud se dozvědět více o tom, v čem vlastně tato dieta spočívá a jak vypadá jídelníček, ale i to, na co je určena a jaké jsou její benefity, přečtěte si náš článek. No a jako bonus vám přineseme i tipy na recepty vhodné při této dietě.

Co je masová dieta a v čem spočívá

Pokud se vám líbí představa toho, že si na snídani dáte pořádný kus steaku, možná vás zaujme carnivore dieta. Oficiální definici toho, co je masová dieta, jsme nenašli, ale v podstatě jde o to, že během ní konzumujete jen to, co kdysi plavalo, chodilo nebo létalo -- čili maso.

Výživová poradkyně Kelly Schmidt z amerického Ohia však tvrdí, že tato dieta, ačkoli se to tak na první pohled mnohým z nás může zdát, není moc přitažlivá, není pestrá a není zábavná. Ti, kteří se pro tuto dietu rozhodnou, musí mít skutečně silnou motivaci. Primární nejde o dietu určenou na hubnutí, ale podobně, jako při paleo dietě jde o životní styl. No a také se této dietě připisují i různé zdravotní účinky, na které se podíváme později.

Při masové dietě tvoří maso až 95% jídla

Při masové dietě tvoří maso až 95% jídla

Na čistě masovou dietu často projdou lidé, kteří už vyzkoušeli zmíněnou paleo dietu, a chtějí své stravování změnit. Případně ji drží i lidé, kteří chtějí zkusit nějaký typ ketogenní diety, protože i při masové dietě dochází v některých případech v těle k stavu ketózy. To je stav, při kterém si organismus začíná energii čerpat primárně z tukových zásob az ketonů, protože nedostává žádné sacharidy ze stravy. Nicméně, zatímco při KetoDiet konzumujete velké množství tuků, masová dieta je založena hlavně na konzumaci velkého množství bílkovin ve spojení s velkým množstvím tuků, a právě spojení bílkovin a tuků zabraňuje tomu, aby se tělo dostalo do stavu ketózy.

💡 TIP: Zajímavou dietou, během které jíte také poměrně velké množství masa, je Atkinsova dieta. Více o ní se dočtete v našem článku, ve kterém jsme se jí podrobně věnovali.

 

Na co je určena

Masová dieta není jednou z množství redukčních diet, je to víceméně životní styl. Někteří lidé se však rozhodli přejít na výhradně masovou stravu ze zdravotních důvodů. K hlavním propagátorem masové diety patří ortopedický chirurg Shawn Baker, který je dokonce lídrem skupiny lidí vyznávající tento typ stravování. Dokonce o masové dietě napsal i knihu s názvem The Carnivore Diet, kde vysvětluje, proč je podle něj vhodné jíst téměř výhradně maso.

Podle doktora Bakera lidský organismus nepotřebuje na výživu nic jiného, jen maso, proto je zastáncem nulového příjmu uhlohydrátů ze stravy a také ze stravy doporučuje vyloučit ovoce a zeleninu. Jídelníček samotného propagátora této diety sestává až z 95% masa, převážně červeného, no a zbývajících 5% tvoří sýr, vejce a mořské plody. Veškerá strava rostlinného původu je z jídelníčku zcela vyloučena.

Carnivore dieta se stala populární hlavně na sociálních sítích, přičemž například na Instagram existuje až téměř 70 tisíc příspěvků s hashtag #carnivorediet. Fanoušci této diety tvrdí, že díky tomu, že se začaly živit výhradně masem, se jim podařilo zbavit se zánětů, klesl jim krevní tlak, ale také se zvýšilo jejich libido a navíc, mnozí z nich také zhubli. Za zmínku také stojí, že český IT guru Petr Mára, se rozhodl tuto dietu držet kvůli diagnóze ulcerózní kolitida. 

Nalezli jsme například doporučení, že pokud si myslíte, že máte intoleranci na nějakou složku potravy, můžete vyzkoušet 6-týdenní masovou dietu. Po šesti týdnech takové eliminační diety pak začnete do stravy postupně přidávat běžné jídla a můžete zjistit, co vám škodí. (zdroj)

❤️ Co vše najdete v mase?

Maso je zdrojem vitamínů i minerálů

Maso je zdrojem vitamínů i minerálů

Maso je zdrojem nejen kvalitních bílkovin a tuků, ale najdete v něm i množství vitamínů a minerálů.

obsahuje:

  • vitamín A — ten se nachází hlavně v tučnějších mas, ale i ve vnitřnostech
  • vitamíny skupiny B — nejvíce jich najdete v játrech
  • vitamín C — obsahují ho ryby, ale i jiné druhy masa
  • vitamín D — velkým zdrojem je červené maso a pečeně
  • vitamín E — nachází se ve všech druzích masa
  • železo
  • zinek
  • selen

zdroj

 

Pro koho není vhodná

Dieta založená pouze na pojídání masa není určena pro každého. Vyhnout by se jí měli lidé trpící srdečně-cévními chorobami, ale také diabetici, nebo lidé, kteří trpí onemocněním ledvin.

masné výrobky - maso, šunka, párky, klobásy

Během masové diety nejíte nic, co má rostlinný původ

 

Základní pravidla

Ačkoli informací o této dietě není mnoho a dost se od sebe odlišují, shrnuli jsme pro vás několik základních pravidel carnivore diety. Tady je máme:

  • vybírejte si především maso s obsahem tuku
  • siahajte hlavně po hovězím mase
  • jíst můžete vždy, když pociťujete hlad
  • jídlo připravujte například na grilu, kontaktním grilu, případně v troubě
  • můžete používat sůl, pepř
  • jedna porce může mít i 300 – 400 g masa
  • můžete jíst i kvalitní uzeniny a slaninu
  • přidat můžete vejce, tvrdé sýry
  • vhodné jsou i čisté vývary bez zeleniny a těstovin
  • pít se doporučuje jen čistá voda
  • káva a čaj jsou povoleny
  • jíst můžete 3 až 4krát denně

 

Co jíst a čemu se vyhnout?

Jelikož název této diety je masová, logicky budete jíst především maso. Ti nejpřísnější přívrženci masožravé diety jedí výhradně maso a pijí jen čistou vodu. Obvykle se však uvádí, že maso by mělo tvořit 95% vaší stravy a zbývajících 5% by mělo být tvořeny sýrem, vejce či mořské plody. Jaké maso se během masové diety doporučuje jíst?

  • mastné maso, především červené
  • jehněčí
  • vepřové maso
  • drůbež
  • ryby
  • nízkosacharidové mléčné výrobky, jako je máslo, šlehačka, tvrdé sýry
  • vejce
  • vývary
  • masné výrobky, slaninu, uzeniny
  • sušené maso
  • vnitřnosti

Jaká jídla během masové diety jíst nemůžete:

  • nic rostlinného původu – tedy žádné ovoce, zelenina, luštěniny atd.
  • brambory
  • rýži
  • obiloviny
  • semínka
  • oříšky
  • těstoviny
masová dieta - pečivo zakázáno

Během této diety je jídlo rostlinného původu zakázané, stejně i obiloviny

 

Výhody a nevýhody

Asi každá dieta má své výhody a nevýhody a jinak to není ani při této, tak trochu extravagantní masové dietě. Pojďme se tedy podívat, v čem vidí přívrženci výhody této diety a před čím varují lékaři.

 

👍 Jaké jsou výhody?

Možná se ptáte, jestli opravdu může mít masová dieta nějaké benefity. Přestože lékaři jsou skeptičtí, protože se v této otázce nekonal žádný výzkum, fanoušci výhradně masové stravy mluví hned o několika výhodách:

  • zlepšuje trávení – podle fanoušků této diety se vám díky masu zlepší trávení a dokonce mohou zmizet i některé zažívací potíže nebo může nastat zmírnění projevů různých onemocnění trávicí soustavy
  • zlepšení mentálních funkcí – více lidé, kteří se dali na masovou dietu, pocítili jakési vyčištění mysli, zlepšení soustředěnosti. Zdůvodňují to tím, že náš mozek je tvořen 60% tuku, takže dieta založená na tuku a bílkovinách z masa je vlastně pro něj prospěšná. Dokonce někteří popisovali i zlepšení nálady.
  • ztráta hmotnosti – pokud chcete zhubnout, pomocí masové diety se vám to určitě podaří. Vaše tělo totiž nedostane žádné uhlohydráty a podobně, jako při ketogenní dietě, i při masové, začne vaše tělo spalovat tuky z tukových zásob. Nebude mít totiž možnost používat jako zdroj energie sacharidy ze stravy.
  • je jednoduchá – ano, jíst jen maso je jednoduché. Nemusíte se trápit vymýšlením receptů, vařením příloh a trávením hodin při sporáku.
  • jíte, když cítíte hlad – základem masové diety je, že můžete jíst když pociťujete hlad. A navíc, můžete se najíst úplně do sytosti. Zapomeňte tedy na malé porce a pocit hladu. Při masové dietě jíte, kolik vám hrdlo ráčí. Avšak jen maso.

 

👎 Nevýhody a rizika masové diety

Masová dieta je z různých výživových směrů poměrně nová, a tak její hlavní riziko spočívá v tom, že žádná z výhod, které jí její přívrženci připisují, není vědecky podložená. Lékaři také zdůrazňují, že strava tvořena pouze masem, by mohla způsobit nedostatek vitamínů. Podívejme se tedy, jaké jsou další nevýhody a rizika masové diety:

  • podle některých lékařů může taková strava způsobit rakovinu tlustého střeva
  • hrozí zvýšení škodlivého cholesterolu v krvi
  • zvýšení rizika kardiovaskulárních chorob
  • nedostatek živin, které nejsou v masa obsaženy
  • nedostatek vitamínu C, E a vlákniny
  • v neposlední řadě za negativum na této dietě můžeme považovat její ekologický dopad

 

Příklad jídelníček na 3 dny

Jídelníček při masové dietě se může zdát trochu jednotvárný, protože jíte jen maso, maximálně sýry, vejce a mořské plody. Pokud si nevíte zcela představit, jak by měl váš jídelníček při masové dietě, máme pro vás tip na jídelníček na 3 dny.

1. den

  • snídaně: tři vařená vejce, máslo, šunka, sýr
  • oběd: rib eye steak
  • večeře: hamburger s Cheddar a slaninou

2. den

  • snídaně: smaženice ze tří vajec se šunkou
  • oběd: pečené žebírka
  • večeře: grilovaný losos

3. den

  • snídaně: kvalitní klobása, sýr, vejce natvrdo
  • oběd: grilovaná krkovice
  • večeře: mleté hovězí maso, tvrdý sýr, slanina

 

Příběh z praxe (video)

Petr Mára je certifikován Apple trenér / školitel, který trpí zažívacími zdravotními problémy. Ty ho přivedly až ke carnivore diet. Své problémy a dietu samotnou popisuje v tomto videu. Doporučuji podívat.

140 dnů jím jen maso. Žádná zelenina, ovoce, ani cukr. Carnivore diet - proč ji držím?

 

3 tipy na jednoduché recepty

Jídlo, které během masové diety jíte, je velmi jednoduché a nenáročné na přípravu. Máme pro vás tři rychlé a snadné recepty.

rib eye steak

Příprava rib eye steaku má svá pravidla

Rib eye steak

➡️ Potřebujeme: 300-400 g rib eye steaku, sůl, pepř

➡️ Jak na to: Omyté a osušené maso jemně přitlačíme pěstí a necháme před přípravou alespoň 30 minut odležet. Nesolíme ani nekořeníme. Suchou pánev dobře rozehřejeme a maso na ní opékáme z každé strany 2,5 minuty. Následně vložíme do trouby vyhřáté na 220 stupňů a pečeme 5 minut.

Po upečení necháme maso přikryté na talíř pár minut odpočívat a teprve potom ho opepříme a osolíme.

 

Mleté hovězí maso můžete připravit se sýrem

Mleté hovězí maso můžete připravit se sýrem

Mleté maso se sýrem a slaninou

➡️ Potřebujeme: 350 g mletého hovězího masa, 50 g Cheddar, 50 g slaniny, sůl, pepř

➡️ Jak na to: Hovězí maso osolíme a opepříme, opečeme na pánvi. Slaninu nakrájenou na plátky opečeme a přidáme k masu. Posypeme strouhaným Cheddar.

 

žebírka

Na grilovaných žebírkách si pochutnáte

Grilované žebírka

➡️ Potřebujeme: 1 kg vepřových žebírek, sůl, pepř

➡️ Jak na to: Žebírka si předvaříme asi 30 minut, osolíme a opepříme. Grilujeme z každé strany přibližně 10 minut.

 

Zdroje informací


Jak se vám líbil tenhle článek?
Autor článku
Petra Lyžičiarová

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..