Atkinsonova dieta – hodně bílkovin a tuku, minimum sacharidů, funguje? (vše o známé metodě na hubnutí)

Erik Havlík Téma 14. května 2018 1 Diety, Proteinové diety

Atkinsonova (Atkinsova) dieta – velebena i zatracovaná. Je to jedna z nejpopulárnějších diet, při které se doporučuje neomezená konzumace tuků a bílkovin a zároveň přísně zakazuje příjem jakýchkoliv sacharidů (nebo alespoň silná redukce jejich příjmu). Opravdu můžete pomocí této metody zhubnout? Nebo si přivodíte jen zbytečné zdravotní potíže? Ano i ano. Změnou poměru přijatých živin z potravy je možné dosáhnout podstatný úbytek tělesné hmotnosti. A jelikož jde změnu, která v podstatě nerespektuje zásady zdravé a vyvážené stravy, Atkinsova dieta by se neměla držet dlouhodobě (hrozí zdravotní rizika).

Chcete vědět o této dietě víc? O co vlastně jde, v jakých fázích probíhá, jaké potraviny se smí jíst a naopak ty, která jsou přísně zakázány? Chcete vědět jaké mají zkušenosti s touto dietou ostatní? Vše o Atkinsonové dietě najdete v tomto článku.

Co je to Atkinsonova dieta

Atkinsonova dieta je jednou u dalších metod hubnutí, která využívá proces ketózy (patří mezi ně i Dukanova dieta a na její principu funguje například i KetoMIX). Pointa je tedy v tom, že se tělu odepře přístup ke sacharidům – hlavně ve formě klasického rafinovaného cukru a bílé mouky. Organismus tak již po 2-3 dnech “přepne” na spalování tuků. Jelikož díky neomezenému příjmu bílkovin ketóza omezuje pocit hladu, úbytek nadbytečných kilogramů probíhá rychleji.

V podstatě se může držet neomezeně dlouho, ale lidský organismus je tak pod velmi velkou zátěží a přichází také o množství důležitých živin. Proto se doporučuje pouze na dobu 3 až 4 týdnů.

💡 Ketóza

Ketóza se v biologii označuje jako stav organismu charakterizovaný zvýšenými hladinami ketolátek v krvi. Tyto látky se tvoří v játrech od momentu kdy poklesnou zásoby glykogenu. Ketolátky jako acetacetát a beta-hydroxybutyrát jsou organismem využívány jako zdroj energie…(wikipedia)

Základem Atkinsonové diety jsou tedy přírodní proteiny a bílkoviny. Aby se však projevil očekávaný účinek je třeba, aby byli přísně dodrženy všechny 4 fáze diety:

  • 1. fáze – trvá přibližně 2 týdny a  během ní přichází k největšímu úbytku hmotnosti , podíl sacharidů nesmí přesáhnout 20 g
  • 2. fáze – trvá dlouho až  dokud nezhubne na požadovanou hmotnost , množství přijatých sacharidů se postupně zvyšuje o přibližně 5 gramů denně, doporučuje se přidávat malé porce ořechů, škrobové zeleniny … v této fázi povolený i alkohol
  • 3. fáze – postupná   příprava na ukončení diety , příjem sacharidů je zvýšen o dalších 10 gramů denně, hlavním cílem této fáze je najít optimální úroveň množství sacharidů, při kterém nebude váha ani klesat ani stoupat (udržovací fáze)
  • 4. fáze přechod na normální jídelníček , přičemž by měly být umně využít zkušenosti získané během diety, nadále je třeba hlídat si množství sacharidů ve své stravě (při opětovném nabírání kilogramů se doporučuje návrat zpět do 3. fáze a přísnější kontrolovat množství sacharidů)

Atkinsonova dieta – zásady

  • vždy alespoň 3 jídla denně (můžete i 4 – 5 menších porcí)
  • podstatné je nepřekročit minimální množství sacharidů na den
  • konzumace masa, ryb a vajíček je bez omezení
  • koření je povoleno, nesmí však obsahovat přidané cukry
  • sýry se doporučují tvrdé, čerstvý sýr je ještě příliš bohatý na sacharidy
  • vyhýbejte se nízkotučným výrobkům (obsahují nadbytek uhlohydrátů)
  • zelenina (rajčata, špenát) má v syrovém stavu méně uhlohydrátů než vařená
  • pokud už musíte jíst zeleninu bohatou na uhlohydráty, tak vždy v kombinaci s bílkovinami a tukem
  • jakmile pocítíte hlad, “vybavte to” s bílkovinami a tukem
  • jezte dostatek vitamínů ve formě doplňků (například multivitaminové tablety)
  • mléko, mléčné výrobky konzumujte plnotučné s mírným omezením množství
  • další důležitou věcí je důsledné dodržování pitného režimu – alespoň 2-3 litry tekutin denně. Základ je samozřejmě čistá voda (minerální voda, pramenitá) a čaj (neslazený).

💡 TIP na produkt - Ketonová dieta Ketomix na 4 týdny

Ketonová dieta na 4 týdny (140 porcí + 10 zdarma)
  • ketonová dieta snadno a rychle
  • výhodný “keto” balíček
  • obsahuje všechny potraviny na jeden celý měsíc
  • to znamená koktejly, omelety, kaše a polévky
  • balíček na 4 týdny obsahuje 140 porcí + 10 zdarma
  • jíte 5 jídel denně
  • nyní se slevou 500 Kč / 1 porce je pouze za 36 Kč

Povolené potraviny a zakázané potraviny

Při Atkinsonové dietě se klade důraz zejména na kvalitu přijímaných tuků a proteinů. Některé potraviny se mohou jíst téměř neomezeně – například maso (kromě klobás a uzenin) si můžete dopřát jakékoliv. V podstatě to platí i na ryby (nejlepší je losos, pstruh ale i další + mořské plody). Vajíčka můžeme přijímat bez omezení a v jakékoliv formě, vařené, smaženice, volské oko.

Také jsou povoleny všechny druhy sýrů z kravského i kozího mléka. K smažení se používá mast, ne klasické rostlinné oleje jako slunečnicový, řepkový a podobně. Rybí olej či olivový, kokosový či dokonce avokádový je podle Atkinsona v pořádku, také klasické máslo.

Povolené potraviny

  • Maso – kuřecí, hovězí, vepřové, jehněčí, ryby
  • Vejce
  • Plnotučné mléčné výrobky – máslo, smetana, sýry
  • Nízkosacharidová zelenina – špenát, brokolice
  • Ovoce s nízkým glykemickým indexem – jahody, borůvky, jablka, meloun
  • Ořechy a různá semínka
  • Zdravé tuky a oleje – kokosový avokádový, olivový
  • Alkohol – v malém množství jsou vhodné suché vína
  • Káva

Zakázané

  • cukr ve všech podobách, med, sirupy
  • sladkosti komplet
  • ovoce – hlavně banány, rozinky, ananas
  • pšeničné produkty – chléb, těstoviny
  • obiloviny
  • luštěniny
  • potraviny s vysokým obsahem škrobu – brambory, rýže, kukuřice, mrkev
  • pochutiny – kečup, dresinky
  • slazené nápoje – limonády, limonády, džusy

Pro koho je Atkinsova dieta určena

Dietu mohou držet jak ♂ muži, tak i ♀ ženy (18+), kteří chtějí dosáhnout rychlý úbytek hmotnosti. Reálně je však určena pro ty, kteří nemají žádné zdravotní problémy! Ti, kteří takové štěstí nemají, musí takovýto nepřirozený zásah do organismu konzultovat s lékařem a certifikovaným výživovým poradcem.

💡 Atkins, Robert Coleman

Byl americký lékař a kardiolog (17.10. 1930 – 17.4. 2003), který se proslavil svou tzv. Atkins dietou, při níž se klade důraz na příjem bílkovin a tuků jako primární zdroje potravy s omezením spotřeby sacharidů. Celosvětový úspěch diety vedl dalších, aby na trh uváděly další a další “zaručené” diety, všechny postavené na stejném principu…(více)

Atkinsonova dieta získala obrovskou popularitu zejména v letech 2003 a 2004. Dokonce tehdy každý jedenáctý dospělý Američan tvrdil, že drží způsob stravování založen na minimálním příjmu uhlovodíků, na principu, na kterém funguje i Atkinson diet (čti více).

Výhody a nevýhody Atkinsonové diety z mého pohledu

Jako každá dieta, tak i tato má své výhody i nevýhody. To, které převažují je na vážkách. Pravdou je, že držení této diety se všemi jejími riziky může pomoci lidem, jejichž následkem obezity trápí ještě větší potíže a v jistém smyslu může také zlepšit stravovací návyky člověka.

Jinak, hlavně během první fáze, je náhlé snížení příjmu sacharidů nezanedbatelným rizikem, takový nepřirozený zásah může způsobit některé zdravotní potíže, nervozitu, podrážděnost… Také dlouhodobý příjem bílkovin může vyvolávat zažívací problémy až celkové oslabení imunitního systému.

💡 Pevná vůle a důraz na výběr správných potravin

Jak jste na tom s pevnou vůlí? Tolik nárazových a náhlých změn ve stravování věru nezvládne každý a výsledkem může být návrat k původním kilogramům, ne-li ještě jejich přibývání (vyzkoušejte ketonovou dietu KetoMIX, odpadá starost o přípravu jídel a sledování jeho složení).

KetoMIX - eshop

Podívat se v eshopu

Výhody a nevýhody Atkinsonové diety ve zkratce:

  • povoluje potraviny, které jsou při některých dietách zcela vyloučeno (nepočítáte kalorie)
  • rychlý úbytek na hmotnosti
  • hubnutí nedoprovází pocit hladu
  • důraz se klade na pitný režim (nedochází při ní k dehydrataci organismu)
  • je nevhodná hlavně z dlouhodobého hlediska
  • zvýšený příjem nasycených mastných kyselin může vést k vyšší koncentraci cholesterolu v krvi
  • nevyvážené stravování (ve stravě chybí důležité živiny)
  • velká zátěž na organismus
  • riziko pro lidi s kardiovaskulárními problémy, diabetiky, jedinců s onemocněním ledvin a dospívajících

Atkinsonova dieta – jídelníček, recepty

Univerzální jídelníček neexistuje. Sestavujete si ho sami, respektive si necháte poradit od výživových poradců. Jedna rada: sestavujte si ho tak, aby vám vyhovoval – to znamená chutnal a přitom vám i pomohl zhubnout. Pro volnou inspiraci přikládám vzorový jídelníček:

První fáze

  • snídaně: jogurt, tvaroh, párky, prsní šunka, omeleta z bílků
  • svačina: jogurt, šunka, salát s trochou olivového oleje
  • oběd: maso (losos, kuřecí prsa, krůtí maso) se zeleninovým salátem
  • svačina: tuňákový salát, jogurt, sardinky, šunka
  • večeře: ryba (grilovaná), kuřecí prsa se zeleninovým salátem

Druhá fáze

  • snídaně: vajíčka se šunkou a zeleninou, omeleta z celých vajec, šunka, jogurt
  • svačina: sardinky a rajče, tvaroh s lžičkou medu
  • oběd: ryba, kuřecí maso se zeleninovým salátem, tofu
  • svačina: tuňákový salát, sýr a zeleninový salát, šunka
  • večeře: grilovaná ryba se zeleninovým salátem, maso s dušenou zeleninou

Třetí fáze

  • snídaně: tvaroh, jogurt, smaženice z 3 vajíček celozrnný chléb se sýrem
  • svačina: 1 krajíc celozrnného chleba s vajíčkem, ovoce, tvarohový koláč … vařené vejce
  • oběd: pečené maso, masový vývar, zeleninový salát s tuňákem
  • svačina: jogurt, zelenina a šunka
  • večeře: kuřecí prsa se zelenou fazolkami, jiné maso s dušenou zeleninou

Ve 4. fázi je to v podstatě jen na vás, doporučuje se pokračovat v omezování zbytečných sacharidů jako jsou různé sladkosti, či bílé pečivo.

Recepty

Receptů je mnoho, já pro vás vybírám jeden, který je můj nejoblíbenější a ten druhý zase nejjednodušší 🙂

💡 2 recepty

Plněné žampióny receptPlněné žampiony

Co k tomu potřebujete:
– 5 středně velkých žampionů
– 50 g gorgonzoly nebo nivy
– 1 stroužek česneku
– 1 snítka rozmarýnu
– 5 tenkých plátků anglické slaniny (tence nakrájené)

Žampiony vydlabejte, nakrájené nožičky, česnek vymíchání bez soli a nadrobno nasekané rozmarýnové lístky důkladně vymíchejte se sýrem na tuhou pastu. Ní naplňte žampiony až po okraj. Každý žampion zakryjte plátkem slaniny. Troubu předehřejte na 220 ° C. Žampiony vyskládejte na plech pokrytý pečícím papírem a pečete 15 min.

Jednoduchá polévka z mletého masa

Co k tomu potřebujete:
– 350 g mletého masa
– 1-2 lžíce oleje
– 1 kostku vývaru
– sůl, pepř, půl litru vody

Mleté maso v hrnci zprudka osmažte, pak jej podle chuti ochuťte, zalijte vodou a přiveďte k varu. Přidejte kostku vývaru a povařte. Vybavené… Dobrou chuť.

Zkušenosti s Atkins dietou

Z vlastních zkušeností vím, že  při ketonových dietách (platí to samozřejmě i na Atkinsonovu) je třeba, abyste brali v úvahu jeden podstatný faktor:  organismus je přinucen vytvářet energii pomocí ketózy, která je sama o sobě energeticky náročný proces a proto při zvýšené fyzické zátěži (například sport…) tělo nemusí tento proces zvládat a může zkolabovat. Na to si dávejte pozor hlavně v první fázi diety!

Zkušenosti ostatních (diskuse + fórum)

Na internetu je možné najít řadu diskusí a článků týkajících se jak přímo Atkinsonové diety, tak i ketonových diet obecně. Pokud si chcete sami prohlédnout nějaké diskuse, tak ať se líbí, tady jsou na jednom místě: omlazeni.cz, emimino.cz, modrykonik,… Plus uvádím i pár komentářů, které jsou podle mě hodnotné a nezaujatě popisují zkušenosti s držením této diety:

Atkinson dieta zkušenosti

…Atkinson je prý životní styl:

Dieta podle Atkinsona zkušenosti

jídelníček je prý celkem jednotvárný…

Atkinsonova dieta zkušenosti

Celkové zhodnocení “Atkinsona”

Na závěr si už jen připomeňme, že Atkinsonova dieta určitě není pro každého a rozhodně se nedá držet dlouhodobě. Spíše by ji měl absolvovat ten, kdo těch kilogramů navíc má více než pár. Pokud potřebujete shodit 3-4 kila tak ani ji neřešte a zbytečně se nezahrávejte. Totéž platí pro lidi se zdravotními problémy jako je cukrovka, onemocnění ledvin, kardiovaskulární onemocnění.

Je účinná?  Musíme jí přiznat, že opravdu je a na redukci váhy funguje až extrémně.  Ačkoliv se při ní nehladoví, ne každý ji dokáže zvládnout. Vždyť si jen pomyslete, kde všude sacharidy ve své stravě najdete, už jen obilné výrobky je obsahují docela dost… Pokud se pro Atkinsonovu dietu rozhodnete, budu držet palce abyste nakonec dopracovali ke svému vysněnému cíli.

Použité zdroje:

  • atkins.com – o Atkinsonové dietě opravdu podrobně

💡 Mohlo by vás zajímat (zveřejněno na Bioporadce.cz):


Autor článku

Redaktor magazínu BioPoradce.cz. Zajímá mě zdravá životospráva, zdravé potraviny a výrobky a předcházení onemocněním. Nedám dopustit na přírodní způsoby posilování imunity, vitality a energie.

Komentáře

Ahoj, můžu se zeptat, jakej plugin používáš pro udělání “tabulek, reklam?” Mám na mysli třeba toto “TIP na produkt – Ketonová dieta Ketomix na 4 týdny.” Hodně se mi to líbí a rád bych to začal využívat na svém webu. Budu rád kdybys mi napsal odpověď sem, anebo přímo na email.

Díky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.