Flexitariánska dieta a její zdravotní benefity + TIP na týdenní jídelníček

Petra Lyžičiarová Téma 26. února 2020 0

Slyšeli jste už o flexitariánskej dietě? Ne, nemusíte se obávat toho, že by šlo o další šílený módní trend. Flexitariánství je v podstatě mírnější forma vegetariánství. Pokud se chcete dozvědět, v čem spočívá flexitariánska dieta, co během ní můžete jíst a co ne, ale i to, jaké jsou její výhody a nevýhody, přečtěte si náš článek. Poradíme vám v něm i to, jak by měl vypadat váš jídelníček , pokud se na tuto dietu dáte.

Co je flexitariánska dieta

Flexitariánska dieta je způsob stravování, který je založen především na stravě rostlinného původu, přičemž vám však povoluje jíst i maso a některé živočišné produkty. Ve srovnání s vegetariánskou stravou a veganské stravě je tento typ diety flexibilnější, z čehož vlastně vyplývá její název. Pokud tedy hledáte dietu, během které budete jíst více rostlinné stravy, ale nechcete se tak úplně vzdát masa, právě flexitariánska strava může být pro vás to pravé.

Autorem tohoto typu stravování je výživová poradkyně Jackson Blatner, která dietu vytvořila na to, aby pomohla lidem skloubit výhody vegetariánského stravování s požitkem z konzumace masa a živočišných produktů , avšak v střídmém množství. Pokud to porovnáme s vegetariány, kteří zcela vyloučili maso ze svého jídelníčku, as vegany, kteří nejedí ani vejce a mléčné výrobky či cokoliv živočišného původu, můžeme Flexitariánství považovat za velmi mírnou formu omezení jídelníčku. Tak, jako při veganství a vegetariánství jde spíše o životní styl jako o dietu.

 

Principy flexitariánskej diety

Tak, jako každý způsob stravování, i flexitariánske stravování má svá pravidla. Čím se tedy máte řídit, pokud chcete přejít na tento typ stravování?

  • do stravy zařaďte především zeleninu, ovoce, luštěniny a celozrnné obilniny
  • zaměřte se bílkoviny rostlinného, ​​ne živočišného původu
  • buďte flexibilní a občas klidně do stravy zařaďte maso a živočišné produkty
  • omezte cukr a sladkosti
  • jezte co nejméně zpracované potraviny

Pozitivem této diety je, že se nesnaží vám zakazovat, co nemáte jíst, ale zaměřuje se spíše na to, co jíst můžete a co do své stravy s klidným svědomím můžete zařadit. Skvělé také je, že nemáte určené přesné množství masa a živočišných produktů, které jsou povoleny. Můžete si je jednoduše přizpůsobit podle vlastní chuti a potřeby. Vždyť nakonec, cílem této diety je především jíst více výživných rostlinných produktů a méně masa.

💡 TIP: Zajímavou dietou, která je naopak založena na konzumaci masa, je masová nebo i carnivore dieta. Více o ní se dočtete v našem článku , ve kterém jsme se jí podrobně věnovali.

 

Vhodné a nevhodné potraviny

To, že při flexitariánskej dietě můžeme jíst i maso, už víme. Přesto byste však měli dávat přednost bílkovinám rostlinného původu. Pojďme se tedy podívat na to, jaké potraviny jsou při flexitariánskej dietě vhodné a jakým byste se měli vyhýbat.

 

Vhodné potraviny

Potraviny rostlinného původu:

  • sója, tofu, tempeh, luštěniny jako zdroje bílkovin
  • zelené saláty, fazolové lusky, mrkev, květák, růžičková kapusta
  • sladké brambory, kukuřice, hrášek, dýně
  • ovoce – jablkům pomeranče, hrušky, citrusy, hrozny, bobule, třešně av podstatě, cokoliv, co vám napadne
  • oříšky, semínka jako zdravé zdroje tuků – vlašské ovoce, chia semínka, mandle, kešu, pistácie, kokos, arašídové máslo, olivy
  • celozrnné obilniny
  • pohanka, quinoa, jáhly
  • avokádo
  • rostlinné mléka
  • bylinky, koření
  • jablečný ocet
  • minerální vody, káva, čaje
💡 TIP na produkt - Bio Quinoa 250 g
Bio Quinoa 250 g

Quinoa obsahuje vysoké množství bílkovin vzácné vyváženým podílem aminokyselin. Je lehce stravitelná. Můžete ji použít jako přílohu místo rýže či brambor, jako základ sytých salátů a zavářku do polévek, nebo k přípravě sladkých kaší a nákypů.

➡️ náhrada rýže, brambor
➡️ na přípravu kaší, nákypů
✅ vysoký obsah bílkovin
✅ všestranné využití
69 Kč

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.2: více než 200 výdejních míst po celé ČR💡 TIP č.3: blesková doprava, zboží může být doručeno ještě tentýž den💡 TIP č.4: cena dopravy zdarma při objednávce nad 1500 Kč

Při výběru živočišných produktů dávejte přednost:

  • vejcím z volného chovu
  • drůbež z volného chovu
  • ryby, které nejsou z chovu
  • maso ze zvířat krmených trávou
  • mléko z krav krmených trávou
kvalitní salát a potraviny

Vybírejte si kvalitní potraviny

 

Co omezit

Flexitariánska dieta neomezuje pouze živočišné produkty, ale i zpracované produkty a cukr. Zakázané v podstatě není nic, avšak některá jídla rozhodně není vhodné konzumovat pravidelně a často.

Tyto potraviny byste měli při flexitariánskej dietě omezit, případně se jim úplně vyhnout:

  • zpracované maso jako je slanina, salámy, šunky
  • bílé pečivo, bílá rýže, rohlíky, pečivo
  • cukr a výrobky s jeho obsahem jako jsou různé slazené nápoje, koláčky, sušenky, bonbony…
  • rychlé občerstvení

 

Příklad na týdenní jídelníček

Pokud vás flexitariánsky způsob stravování zaujal, máme pro vás tip na týdenní jídelníček , který může být pro vás hlavně v začátcích docela praktickou a užitečnou pomůckou.

🗓 Pondělí

  • Snídaně: smoothie z mandlového neslazeného mléka, špenátu, arašídového másla a mraženého lesního ovoce
  • Oběd: míchaný salát s čočkou, rajčatová polévka
  • Večeře: pečené kuře, quinoa, pečený květák

🗓 Úterý

  • Snídaně: tofu se zeleninou
  • Oběd: pečený lilek s krůtími prsy a zeleninovým salátem
  • Večeře: ledový salát s bulgurem, sušenými brusinkami, pekanovými ořechy

🗓 Středa

  • Snídaně: vejce natvrdo, dušená zelenina
  • Oběd: sendvič z celozrnného pečiva, arašídové máslo, bobulovité ovoce (např. Borůvky)
  • Večeře: burger z celozrnné housky plněný červenou fazolemi, avokádem, s hranolky z batatas
Flexitariánska strava

Flexitariánska strava je chutná a pestrá

🗓 Čtvrtek

  • Snídaně: řecký jogurt, borůvky, dýňová semínka
  • Oběd: salát z mangoldu, kukuřice a celozrnného kuskusu přelitý dresinkem z jogurtu a bylinek
  • Večeře: dušená červená čočka, zeleninový míchaný salát s červenou řepou

🗓 Pátek

  • Snídaně: bílý jogurt s banánem a vlašskými ořechy
  • Oběd: celozrnná tortila s hummus a zeleninou, jogurtový dresink
  • Večeře: grilovaný losos, pečené batatas, hrášek

🗓 Sobota

  • Snídaně: celozrnný toast s avokádem a míchanými
  • Oběd: vařená hnědá rýže, fazolky, dušená zelenina podle chuti
  • Večeře: cuketové špagety s rajčatovou omáčkou a bílou fazolemi

🗓 Neděle

  • Snídaně: ovesná kaše s mandlovým mlékem a strouhanými jablky, drcené slunečnicová semínka, skořice
  • Oběd: míchaný listový salát, krevety, kukuřice, vařená fazole, avokádo
  • Večeře: čočková polévka s kořenovou zeleninou, celozrnný chléb
💡 TIP na produkt - Čočka červená půlená BIO
Čočka červená půlená BIO

kvalita:BIO, balení: 500g, značka: Country Life

➡️ luštěnina jemné chuti
➡️ nenadýmá
✅ rychlá příprava
✅ vhodná i pro děti

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.2: více než 200 výdejních míst po celé ČR💡 TIP č.3: blesková doprava, zboží může být doručeno ještě tentýž den💡 TIP č.4: cena dopravy zdarma při objednávce nad 1500 Kč

 

Jaké jsou zdravotní benefity?

Stravování se podle principů Flexitariánství může mít více zdravotních benefitů. A přestože tato dieta nemá tak úplně jasnou a přesnou definici, při jejím výhodách můžeme vycházet z výhod konzumace rostlinné stravy. Podívejme se tedy, proč je konzumace zeleniny, ovoce, luštěnin, celozrnných obilovin a přírodních a nezpracovaných potravin pro naše zdraví přínosná av čem spočívají její benefity.

 

Kardiovaskulární onemocnění

Strava bohatá na vlákninu a zdravé tuky je pro zdraví našeho srdce velmi dobrá. Výsledky výzkumu, kterého se zúčastnilo 45 tisíc dospělých lidí během 11 let, ukázaly, že vegetariáni měli o 32% nižší riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění jako lidé, kteří se stravovali běžně. Vegetariáni za to vděčí například i tomu, že jejich strava obsahuje vysoké množství vlákniny a antioxidantů, které ovlivňují snížení tlaku krve a podporují dobrý cholesterol. (zdroj)

Efektu vegetariánské stravy na krevní tlak se věnovalo až 32 studií, které prokázaly, že vegetariáni mají systolický tlak nižší než lidé, kteří jedí maso. Nicméně tyto studie sledovali striktně vegetariánskou dietu, a tak není úplně jisté, zda i flexitariánska strava by měla na tlak takový vliv. Můžeme však předpokládat, že účinky stravy, ve které převažují rostlinné potraviny, by byly velmi podobné jako při stravě výhradně rostlinného charakteru. (zdroj)

 

Hubnutí

Určitě vás bude zajímat, zda je flexitariánska dieta vhodná na hubnutí. No a pravdou je, že tento typ stravování se může odrazit i na vaší postavě. Vyplývá to z toho, že flexitariánska dieta je založena na konzumaci velkého množství rostlinné stravy, která je přirozeně méně kalorická. Navíc jsou ze stravy vyloučeny zpracované potraviny, omezený je cukr i sladkosti.

Několik studií prokázalo, že lidé, kteří jedli převážně rostlinnou stravu, vážili méně než lidé, kteří jedli převážně živočišné produkty a maso. Například výsledek jedné ze studií, které se zúčastnilo více než 1100 lidí, prokázal, že lidé stravující se podle vegetariánských principů zhubli za 18 týdnů 2 kg, přičemž ostatní, kteří se takto nestravovali, nezhubli nic. (zdroj)

 

Cukrovka

Diabetes druhého typu patří k civilizačním chorobám, přičemž zdravou životosprávou založenou na pojídání rostlinné potravy, se jí vzniku dá předcházet. Je to způsobeno tím, že strava bohatá na rostlinnou potravu obsahuje hodně vlákniny a málo nezdravých tuků a žádný přidaný cukr. Studie, které se zúčastnilo až 60 tisíc lidí, ukázala, že predispozice na vznik cukrovky druhého typu byla u Flexitariáni či částečných vegetariány nižší o 1,5% než u nevegetariánov. (zdroj)

 

Rakovina

Ovoce, zelenina, oříšky, semínka, celozrnné obiloviny a luštěniny obsahují množství antioxidantů, které nás chrání před vznikem rakoviny. Výzkum trvající 7 let na vzorku více než 78 tisíc lidí trpících rakovinou tlustého střeva a konečníku ukázal, že částeční vegetariáni měli o 8% nižší předpoklad vzniku takového typu rakoviny jako nevegetariáni. (zdroj)

 

Má nějaké nevýhody?

Tento typ stravování v podstatě nemá žádné nevýhody, protože během flexitariánskej diety se stravujete zdravě a prakticky můžete jíst i maso a živočišné produkty. Je však třeba vybírat si ty kvalitní a jíst je s mírou. K nevýhodám tedy může patřit jedině to, že se budete stravovat střídmější, jak jste možná byli zvyklý.

 

Nejčastější otázky

Flexitariánske stravování je pro mnohé ještě poměrně velkou neznámou, a tak se v souvislosti s ním objevují různé otázky. Podívali jsme se, co lidi nejvíce zajímá.

 

Je takový způsob stravování finančně náročný?

Flexitariánska dieta nevyžaduje žádné speciální a exotická jídla a přísady. Vhodné však bude, když si dáte záležet na kvalitě potravin. No a zde můžete narazit i na vyšší částky. Je však jen na vás a vašich finančních možnostech, zda budete kupovat zeleninu ve farmářských obchodech nebo v supermarketech.

strava při flexitariánske dietě

Tato dieta není finančně náročná

Mohu pomocí této diety zhubnout?

Problematice hubnutí a flexitariánskej diety jsme se již věnovali právě při jejím zdravotních benefitech. Odpověď je tedy ano, můžete zhubnout, protože vaše strava bude sestávat hlavně z rostlinných potravin, které jsou přirozeně i méně kalorické.

💡 TIP na produkt - Ketonová dieta na 3 týdny
Ketonová dieta na 3 týdny (110 porcí)

Pokud je vaším cílem shodit pár kilogramů, doporučujeme vám balíček proteinových jídel Ketomix. Jídla jsou jednoduché na přípravu, chutné a syté. Díky této dietě můžete již za tři týdny zhubnout i 5 kilogramů

Obsahuje až 110 porcí jídla, přičemž jedna vás bude stát přibližně 1,80 €.

 

Je náročné stravovat se podle ní?

Dá se říci, že stravovat se podle zásad této diety není vůbec náročné. Nebudete hladovět a jíst můžete tak sacharidy, jakož i bílkoviny a tuky. Její obrovskou výhodou je její flexibilita. Recepty si můžete přizpůsobovat podle toho, co vám chutná. Navíc r ecepty jsou jednoduché a snadno a rychle si je připravíte i tehdy, pokud nemáte mnoho času na vaření. Skvělé také je, že recepty skládají nejvíce z pěti přísad. Problém také nebudete mít při stravování se mimo domov a vhodné a zdravé jídlo byste měli najít i ve většině restaurací. No a výbornou zprávou je, že při tomto způsobu stravování se můžete najíst do sytosti.

Pokud budete mezi hlavními jídly pociťovat hlad, můžete si dopřát zdravý svačina nebo svačinu v podobě ovoce, zeleniny, oříšků a jiných drobných jídel.

 

Měl bych během této diety cvičit?

Samozřejmě, cvičení vám doporučujeme při každé dietě, ale i tehdy, jestliže se stravujete běžně. Pohyb je pro naše zdraví důležitý, a tak si dopřejte alespoň 5krát týdně nějakou pohybovou aktivitu, přičemž by měla trvat alespoň 30 minut. Klidně to může být i procházka rychlým tempem, ale i plavání, cyklistika a cokoliv, co vás baví.

 

💡 TIP: Podívejte se také na naše velké srovnání nejznámějších prášků na hubnutí, do pozornosti dávám také populární ketodiétu Ketomix a skvělý mix superpotravin na detoxikaci a podporu hubnutí Blendea Supergreens.

 

Zdroje informací:


Jak se vám líbil tenhle článek?
Autor článku
Petra Lyžičiarová

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..