Rýžová dieta – 3 druhy na detoxikaci a hubnutí + TIPY na jídelníček

Petra Téma 23. června 2018 0 Diety, Domácí recepty

Rýže je obecně považována za dietní potravinu a doporučuje se konzumovat ji například i při střevních problémech. My se však v článku budeme věnovat rýžové dietě určené na hubnutí a detoxikaci organismu.

Dozvíte se, jak tato dieta funguje a ukážeme vám také jídelníček při rýžové dietě, no a podíváme se i na to, jaké jsou její výhody af nevýhody.

Co je rýžová dieta a jak funguje

Rýžová dieta se doporučuje spíše na detoxikaci organismu od škodlivých odpadních látek. Primárně tedy není určena na hubnutí, avšak jelikož během ní budete jíst převážně rýži, která vám hodně energie nedá, je samozřejmé, že během ní i něco zhubnete.

Zajímavostí je, že historie této diety sahá až do roku 1939. Tehdy výzkumník a lékař Walter Kempner zabývající se vysokým tlakem, obezitou a cukrovkou, začal propagovat rýžovou dietu na univerzitě v Severní Karolíně. Původně byla tato dieta používána pouze během krátkého období, přičemž pacient byl pečlivě sledován lékaři. Dieta byla postavena na Kempnerovom zjištění, že lidé po celém světě, pro které je rýže hlavní potravinou, jsou méně náchylní na obezitu, vysoký tlak, srdečně-cévní onemocnění a diabetes.

💡 Co všechno obsahuje rýže
Rýže - co všechno obsahuje

Rýže je bohatá na vitamíny i minerální látky.

Rýže je bohatá na minerální látky i na vitamíny. Její nejhodnotnější složkou jsou komplexní sacharidy, z nichž pochází až 85% energie.

Navzdory vysokému obsahu sacharidů má rýže nízký glykemický index, což znamená, že hladinu cukru v krvi tak velmi nerozkolísá. Obsahuje vitaminy skupiny B, minerální látky, ale i stopové prvky jako je fosfor, draslík a železo.

Kromě toho rýže obsahuje více rostlinných bílkovin jako pšenice, neobsahuje však lepek, a tak je vhodná i pro lidi trpící celiakií. Chcete-li rýži, která má více živin, vlákniny a antioxidantů, měli byste sáhnout po neloupané.

Čti více.

Rýže je výborná na pohlcování škodlivých látek z našeho těla. Během rýžové diety však naše tělo dostává převážně sacharidy a nedostatek bílkovin, v důsledku toho sice zhubnete tuk, ale může vám ubýt i ze svalové hmoty. Hubnutí při této dietě je poměrně rychlé a výrazný pokles hmotnosti je zčásti způsoben i úbytkem vody v těle.

💡 Jaké druhy rýže známe

Druhů rýže je hned několik, přičemž jednotlivé druhy se od sebe liší nejen vzhledem a chutí, ale i obsahem látek. Dlouhozrnnou a kulatozrnnou rýži znáte asi nejlépe, ale tato obilnina má ještě více druhů. Tady je máme:

  • kulatozrnná rýže – je to vláčná a lepkavá rýže, která je podle tradiční čínské medicíny ideální ke konzumaci v zimě
  • Více druhů rýže

    Druhů rýže je hned několik…

    dlouhozrnná rýže – ta je sypká a tužší, po uvaření se jednotlivé zrnka oddělují, doporučuje se konzumovat ji v létě

  • basmati rýže – jde o jeden z nejkvalitnějších druhů rýže, je aromatická a chuťově výrazná. Po sklizni se skladuje v temnu a v chladu rok a půl až dva roky, až pak se očistí. V obchodech můžete najít bílou i celozrnnou basmati rýži, přičemž ta bílá je chuťově neutrálnější. Více o Basmati rýži v našem článku (příprava, recepty, kde ji výhodně koupit).
  • jasmínová rýže – je speciální druh aromatické rýže, která je uvařená velmi rychle a je dost sypká. Najdete ji nejen bílou, ale také celozrnnou.
  • červená rýže – celozrnný typ rýže s výrazně ořechovou chutí, nutričně je velmi bohatá a ve srovnání s bílou rýží je sytější. Před vařením se doporučuje na dvě hodiny ji namočit, přičemž vaření je poměrně dlouhé – 40 až 50 minut.
  • divoká nebo i černá rýže – tato rýže se také označuje jako indiánská. Jde o semena severoamerické vodní trávy, které jsou velmi výživné a v porovnání s obyčejnou rýží obsahuje více bílkovin.
  • rýže Arborio – jde o typ kulatozrnné rýže, která je určena na italské rizota. Váže na sebe hodně vody, a tak je po uvařená lepivá.
  • hnědá rýže – označuje se také jako natural, jde o neleštěnou rýži, která si zachovává všechny vitamíny, minerály i vlákninu. Vaří se déle než bílá rýže, je i tvrdší.
  • Parboiled rýže – je něco mezi bílou rýží a natural rýží, upravuje se speciální technologií v tlakových nádobách. Během procesu zpracování se látky ze slupek protlačí do zrníček, pak se rýže brousí a leští.

Čti více zajímavostí.

💡 TIP na produkt - Rýže černá natural
Rýže černá natural 500 g BIO   COUNTRY LIFE

Exotická rýže nápadně tmavé barvy s vysokým obsahem vitaminu E, železa a antioxidantů, které chrání buňky před poškozením volnými radikály. Je lehce stravitelná a je bohatým zdrojem vitaminu E, bílkovin, vlákniny a železa.

➡️ je přirozeně bezlepková, takže je vhodná pro celiaky
➡️ vhodná jako příloha, či do teplých salátů nebo do rizota
✅ příjemná oříšková chuť
✅ bohaté zastoupení antioxidantů
✅ obsahuje hodně železa

💡 TIP č.1: doprava zdarma při objednávce nad 1200 Kč💡 TIP č.2: dodání zboží do 3 dnů od objednání💡 TIP č.3: velmi oblíbený eshop (podle reakcí zákazníků)

Pravidla rýžové diety

Rýžová dieta je založena na příjmu zdravých uhlohydrátů. Zelenina s vysokým obsahem vlákniny, ovoce a obiloviny mohou rýžovou dietu výrazně a příjemně zpestřit. Dokonce najdete i takové jídelníčky při rýžové dietě, při kterých budete během některých dnů mít dovoleno jíst jen ovoce nebo zeleninu. Z toho vyplývá, že rýžová dieta je bohatá především na sacharidy a obsahuje málo bílkovin a téměř žádné tuky.

Rýžová dieta zkušenosti

Typů rýžových diet je více…

Jelikož rýžových diet najdete hned několik, rozhodli jsme se, že vás seznámíme alespoň s třemi nejoblíbenějšími. První je takzvaný rýžový půst, pak je dieta, která trvá jen 7 dní a během ní se tělo pročistí a zbaví toxických látek. Ta druhá je již delší a trvá až 36 dní, ale při ní už budete pozorovat i úbytek hmotnosti.

💡 10 důvodů, pro které je rýže zdravá

Rýže je součástí našich jídel a možná si ani neuvědomujeme, jaké má tato obilnina zdravotní benefity. Zde je několik z nich:

  1. dodává nám energii – jelikož obsahuje uhlohydráty, je vlastně palivem pro náš mozek a celé tělo. Uhlohydráty naše tělo v procesu metabolismu přetvoří na energii, přičemž minerály a vitamíny v rýži zlepší metabolickou aktivitu všech orgánů.
  2. slouží jako prevence obezity – rýže jako součást vyváženého jídelníčku nemá žádné negativní dopady na naše zdraví, neobsahuje cholesterol a sodík, který v sobě ukrývá, pomáhá redukovat hmotnost
  3. neobsahuje lepek – jelikož rýže je přirozeně bezlepková, je výborná i pro lidi trpící celiakií či ty, kteří vyloučili ze stravy lepek
  4. Rýžová dieta - rýže - zdravotní benefity

    Rýže má na naše zdraví příznivé účinky…

    krevní tlak pod kontrolou – rýže sice obsahuje sodík, ale jen v malém množství. Právě proto je ideální pro lidi trpící vysokým tlakem

  5. prevence před vznikem rakoviny – celozrnná hnědá rýže obsahuje hodně vlákniny, která je důležitá při prevenci více typů rakoviny, jako je rakovina tlustého střeva, konečníku či žaludku
  6. udržuje zdravé srdce a cévy – rýže je výborná na snižování cholesterolu v krvi, přičemž hnědá a indiánská rýže jsou na snižování cholesterolu nejvhodnější
  7. prevence před vznikem Alzheimerovy choroby – hnědá a indiánská rýže obsahuje látky, které stimulují růst a aktivitu neurotransmiterů, čímž dochází k prevenci vzniku Alzheimerovy choroby, ale i demence
  8. výborná při průjmu – pokud vás trápí průjem, rýžová dieta vám pomůže, protože rýže obsahuje hodně vlákniny, díky níž se obnoví normální činnost střev. Číňané věří, že rýže celkově ovlivňuje příznivě na náš trávicí systém.
  9. zlepšuje metabolismus – rýže je výborným zdrojem vitamínů a minerálů, jako je vitamin D, niacin, vápník, riboflavin a thiamin. Tyto prvky se podílejí na zdravém metabolismu, imunitě, ale i na fungování důležitých orgánů v našem těle.
  10. stará se o naši pokožku – zajímavostí je, že prášek nebo voda z rýže je vhodný na různé kožní problémy. Pomáhá při zánětech a také příznivě ovlivňuje při boji s vráskami.

Zdroj

💡 TIP na produkt - ZAO Hedvábný minerální make-up
ZAO Hedvábný minerální make-up 502 Pinkish Beige

Pokud chcete vyzkoušet účinky rýže na pleť, doporučujeme práškový make-up, který zahalí vaši pleť do hedvábného závoje a ozdraví ji. Prášková forma nechá pleť sametově hladkou a matnou, takže už nebudete potřebovat pudr.

Výrobce: COSMÉTIKA France SARL,
10 rue Condorcet,
26100 Romans sur Isére
Francie

➡️ vhodný pro všechny typy pleti
➡️ nanáší se na podkladový krém
✅ díky práškové formě nepotřebujete pudr
✅ absorbuje kožní maz a neucpává póry
✅ ozdravuje pleť
✅ reguluje nadměrné maštění

💡 TIP č.1: poštovné 85 Kč (zdarma nad 980 Kč)💡 TIP č.2: rychlé a jednoduché objednání💡 TIP č.3: všechno zboží skladem

Obecné zásady rýžové diety:

  • dodržení pitného režimu, je třeba vypít alespoň 2 litry tekutin denně
  • vyhýbat se smažených a grilovaným jídlům
  • nejíst tučné maso
  • zakázané jsou uzeniny a konzervované potraviny
  • nepijte alkohol
  • vyhněte se i kávě, povolená je pouze zelená káva
  • rýži byste neměli solit
💡 Rýžová dieta podle Dary Rolins

Své zkušenosti s rýžovou dietou má i zpěvačka Dara Rolins. Ta si zvykla pravidelně jednou za měsíc dopřát několikadenní rýžovou kúru. Během ní konzumovala jen rýži s rozpuštěným slepičím či zeleninovým bujónem. Jelikož má rýži ráda, těch několik dní jí nedělá problém vydržet a navíc podle ní rýžová kúra účinkuje. Rýži si Dara dopřeje hnědou, divokou nebo dlouhozrnnou.

Čti více.

Rýžová dieta na 3 dny (rýžový půst)

Rýžová dieta na 3 dny je vhodná tehdy, když potřebujete v první řadě detoxikovat organismus. Jde o mírnější půst, a tak ho s trochou sebezapření zvládnete. Vhodný je například po obdobích, kdy se zvykneme přejídat, například po Vánocích či Velikonoc. Nemusíte se obávat nepříjemných projevů, jaké jsou typické například pro úplný půst, kdy jste jen na vodě. Rýže pomůže z těla odstranit toxické látky a organismus uklidní.

Rýžová dieta na 3 dny

Rýžový půst si můžete zpestřit zeleninou.

Plán 3denního rýžového půstu je jednoduchý a spočívá v konzumaci jen hnědé rýže. Tu je třeba důkladně uvařit a pokud potřebujete, můžete ji opravdu jen mírně osolit. Rýži si rozdělte tak, abyste každý den snědli 4 až 5 porcí. Povolená je trochu kokosového oleje, másla nebo udušení zeleniny na zpestření. Nezapomeňte na dostatek tekutin a v případě, že se vám zdají 3 dny příliš, klidně si dejte jen jeden den trvající rýžový půst.

Po skončení půstu byste měli pokračovat tak, že další dva dny budete jíst lehčí stravu a až postupně se vrátíte ke svému běžnému jídelníčku.

💡 TIP: Pokud se chcete dozvědět více o detoxikaci, přečtěte si článek, ve kterém jsme se věnovali detoxikační dietě.

7-denní rýžová dieta

Trochu pestřejší alternativou rýžové diety je sedm dní trvající detoxikace. Pokud se ptáte, kolik se dá zhubnout rýžovou dietou, za týden to hodně nebude. Vaše tělo se však zbaví toxinů a pročistí se.

Během prvních dvou dnů byste měli jíst jen hnědou vařenou rýži, přibližně 300 gramů denně. Pokud si chcete dietu zpestřit, připravujte si různé typy rýže. Na třetí den k rýži přidejte i dušenou zeleninu nebo polévku. Na pátý den můžete přidat i luštěniny a vydržíte takto až do sedmého dne. Během celé diety můžete používat i rýžový olej. Po týdnu začnete do jídelníčku přidávat postupně běžné potraviny.

💡 TIP na produkt - Rýžový olej
Wolfberry Rýžový olej 500 ml

Výborný a lehce stravitelný olej vhodný na vaření. Snižuje cholesterol a postará se io vaše krásné vlasy a řasy. Získává se z rýžových otrub, které se nacházejí mezi rýžovou slupkou a jádrem. Základní složkou rýžového oleje jsou nenasycené mastné kyseliny.

➡️ v teplé i studené kuchyni
➡️ na vlasy i na pleť
✅ má vliv na růst vlasů
✅ využívá se v péči o řasy a obočí
✅ zábaly s rýžovým olejem zlepšují stav vlasů
✅ v kuchyni dodá jídlům delikátní chuť
✅ v procesu vaření je spotřeba o 20% nižší ve srovnání se spotřebou jiných rostlinných olejů

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení eshopu zákazníky💡 TIP č.2: průměrná doba dodání je 2,8 dnů💡 TIP č.3: při objednávce nad 999 Kč je doprava zdarma

Jídelníček

Jídelníček je během rýžové diety poměrně střídmý, avšak s trochou fantazie si ho víte vylepšit. A pokud máte rádi rýži a zeleninu, je to polovina úspěchu.

První den

  • snídaně – 60 g bílé rýže
  • svačina – 40 g rýže podle vlastní chuti
  • oběd – 100 g hnědé rýže
  • svačina – 40 g rýže podle vlastní chuti
  • večeře – 60 g Basmati rýže

Druhý den

  • Rýže se zeleninou

    Rýže se zeleninou je chutnou večeří i obědem.

    snídaně – 60 g hnědé rýže (můžete přidat bylinky)

  • svačina – 40 g Basmati rýže
  • oběd – 100 g červené nebo černé rýže
  • svačina – 40 g Basmati rýže
  • večeře – 60 g hnědé rýže (můžete přidat bylinky)

Třetí den

  • snídaně – 60 g hnědé rýže (můžete přidat bylinky)
  • svačina – 40 g bílé rýže uvařené v mléce s trochou medu a skořice
  • oběd – 100 g červené nebo černé rýže s dušenou zeleninou podle chuti
  • svačina – 40 g bílé rýže s ovocem
  • večeře – 60 g hnědé rýže se zeleninou

Čtvrtý den

  • Mléčná rýže se škoricí

    Jídelníček během rýžové diety může být docela pestrý.

    snídaně – 60 g kaše z bílé rýže, uvařená v mléce, s trochou másla a medu

  • svačina – 40 g jasmínové rýže s bylinkami
  • oběd – 100 g červené nebo černé rýže s vařenou mrkví a hráškem
  • svačina – 40 g bílé rýže s ovocem
  • večeře – 60 g Basmati rýže se zeleninou podle chuti

Pátý den

  • snídaně – 60 g mléčné rýže s ovocem
  • svačina – 40 g hnědé rýže s bylinkami
  • oběd – 100 g Basmati rýže s pečenou cuketou
  • svačina – 40 g hnědé rýže s ovocem
  • večeře – 60 g červené nebo černé rýže s klíčky mungo fazolky

Šestý den

  • snídaně – 60 g mléčné rýže s medem a skořicí, trochu rozinek
  • svačina – 40 g hnědé rýže s bylinkami
  • oběd – 100 g červené nebo černé rýže s červenou čočkou a mrkví
  • svačina – 40 g bílé rýže s rozinkami
  • večeře – 60 g jasmínové rýže se zelenými fazolkami opečenými na másle

Sedmý den

  • snídaně – 60 g kaše z bílé rýže, uvařená v mléce, s trochou másla a medu
  • svačina – 40 g hnědé rýže s bylinkami
  • oběd – 100 g červené nebo černé rýže s cizrnou
  • svačina – 40 g bílé rýže s ovocem
  • večeře – 60 g Basmati rýže s vařenou čočkou

💡 Rýže v kokosovém mléce s mangem

Důkazem toho, že dieta může být chutná, je i tento recept na lahodný dezert. Samozřejmě, neměli byste ho jíst každý den během rýžové diety.

Rýže v kokosovém mléce s mangemBudete potřebovat:

  • hrnek kulatozrnné rýže
  • 250 ml mléka
  • plechovku kokosového mléka
  • půl hrnku kokosu
  • jedno mango
  • med na oslazení podle chuti

Jak na to?

Nemytou rýži uvaříme v mléce i s medem a se špetkou soli až do úplného rozvaření, tedy přibližného 40 minut. Důležité je, aby rýže nezůstala suchá a neprihorela. Když je rozvařená, přidáme k ní kokosové mléko a dobře promícháme. Nakonec přidáme kokos a trochu si necháme na ozdobení. Mléčnou rýži necháme odstát alespoň 10 minut, aby se chutě spojily. Podáváme s nakrájeným mangem a posypané kokosem.

36-denní rýžová dieta

Pro nejlepší výsledky z hlediska detoxikace i hubnutí je nejvhodnější tato 36 dní trvající dieta. Rozdělená je do čtyř fází, z nichž každá trvá devět dní. Během ní se doporučuje, abyste každé sousto důkladně přezuli, dokonce více než 40-krát. No a také byste se během jídla neměli věnovat ničemu jinému, takže žádné čtení či sledování televize.

36 denní rýžová dieta

Rýži si můžete doplnit dušenou zeleninou a později i luštěninami.

Rozpis této diety

  1. fáze – během ní jíte jen celozrnnou rýži, kterou si připravíte tak, že ji předem večer namočíte a druhý den ji ve stejné vodě uvaříte. Celý den jíte jen rýži, přičemž denně byste měli sníst okolo 200 až 300 g.
  2. fáze – k celozrnné rýži přidáváte vařenou nebo dušenou zeleninu, přičemž by měla tvořit zhruba čtvrtinu každé porce. Ze zeleniny si můžete zvolit mrkev, červenou řepu, petržel, kedluben, dýni, ředkvičku, brokolici, květák či cibuli a pórek. Zeleninu a rýži můžete osolit, případně přidat česnek.
  3. fáze – během této fáze přidejte luštěniny, které mohou tvořit až pětinu vaší porce. Střídejte fazole, hrách, sóju, cizrnu a čočku. Vhodné je namočit luštěniny na 6 až 12 hodin a vařit jejich bez soli. Můžete je však ochutit kořením a bylinkami. Po uvaření je trošku osolte.
  4. fáze – v této fázi přidejte i syrovou zeleninu, přičemž polovinu každé porce bude tvořit rýže, pak pětinu tepelně upravená zelenina, zbytek luštěniny a čerstvá zelenina.

💡 Zajímavý tip na zpestření

Pokud se vám během těchto 36 dní bude o rýži i snít, zkuste zvolit rýžové nudle. Jsou vyrobeny z rýžové mouky, takže stále budete dodržovat rýžovou dietu.

Výhody a nevýhody

I rýžová dieta má své výhody a nevýhody. Nevýhodou je, že během ní se vám dostane jen velmi málo kalorií. To může být problematické především pro aktivní lidi, kteří mohou pociťovat nedostatek energie. Během diety nedostáváte dostatek bílkovin, a tak může nastat i úbytek svalové hmoty.

Výhodou je, že díky vysokému obsahu vlákniny se vaše střeva pročistí a tělo se detoxikuje. Kromě toho může rýžová dieta snížit hladinu cholesterolu v krvi a pozitivně ovlivňuje i na krevní tlak.

Rýžová dieta výhody - nevýhody

Rýžová dieta má i své nevýhody…

Výhody

  • dostanete hodně vlákniny
  • sníží se hladina cholesterolu v krvi
  • pozitivně ovlivňuje krevní tlak
  • budete se cítit sytě
  • vysoký obsah vlákniny příznivě působí na funkci střev
  • budete mít dostatek minerálů a antioxidantů, i vitamínů skupiny B

Nevýhody

  • na začátku můžete pociťovat únavu a malátnost
  • riziko jo-jo efektu
  • jde o poměrně drastickou dietu
  • omezený příjem bílkovin může vést ke ztrátě svalové hmoty
  • jídlo si musíte vždy připravovat
💡 TIP na produkt - Ketonová dieta na 7 dní
Ketonová dieta na 7 dní (35 porcí)

Chcete-li dietu, při které nestrávíte téměř žádný čas přípravou jídla, je tato dieta pro vás ideální. Tento výhodný balíček dostane tělo do ketózy a nastartuje hubnutí na celý týden. V balíčku jsou vysokoproteinové potraviny potřebné pro hubnutí. Jeho součástí je koktejl, kaše i polévky. Balení obsahuje celkem 35 porcí jídla.

➡️ pro efektivní hubnutí bez hladovění
➡️ ideální pro lidi s nedostatkem času na vaření
✅ pestrý jídelníček
✅ strava je bohatá na vitamíny a minerály
✅ chutné menu
✅ 5 jídel na každý den

💡 Mohlo by vás zajímat (zveřejněno na Bioporadce.cz):

Zdroje informací:

  • vitalia.cz – Rýžová dieta
  • milujusushi.cz – Není rýže jako rýže
  • dama.cz – Rýže jako superstar. Co všechno o ní ještě nevíte.
  • zena.cz – Je rýžová dieta opravdu tak dietní?

Autor článku

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.