MIND dieta jako prevence a pomoc i při Alzheimerově chorobě + další výhody a příklad na jídelníček

Petra Lyžičiarová Téma 26. února 2020 0

Diety a úpravy stravy podle různých pravidel neslouží výlučně na hubnutí. Existuje několik diet určených k prevenci vzniku některých onemocnění, případně je i několik diet, které slouží ke zmírnění příznaků některých chorob. Jednou z takových je i MIND dieta, která je určena k prevenci a smíření příznaků Alzheimerovy choroby, ale i demence a jiných onemocnění.

V článku jsme se podívali na to, jak vlastně tato dieta funguje, jaké potraviny jsou při ní doporučené a jakým byste se měli vyhnout, no a přidáme i seznam zdravotních benefitů. Chybět nebude ani příklad na jídelníček a tipy na recepty při MIND dietě.

Co je MIND dieta

MIND dieta je anglickou zkratkou pro Mediterranean-DASH Intervention for neurodegenerativní Delay, což v překladu znamená, že jde o propojení mediteránské a DASH diety, která má zpomalit neurodegenerativní procesy v lidském mozku.

💡 TIP: Chcete-li se dozvědět více o mediteránské dietě, přečtěte si náš článek , ve kterém jsme se jí podrobně věnovali.

Podle klinické dietoložky Becky Kerkenbushovej, může úprava stravy podle principů MIND diety snížit riziko vzniku demence nebo Alzheimerovy choroby nebo může zpomalit úpadek zdraví našeho mozku.

MIND dieta je určena pro zlepšení kondice mozku

MIND dieta je určena pro zlepšení kondice mozku

Ve studii, která byla zveřejněna v září v roce 2015, se výživová epidemioložka Martha Clare Morrisová a její kolegové věnovali propojení mezi stravou a poklesem kognitivních schopností. Následně p revzali principy z mediteránské diety az DASH diety a spojili je, přičemž vyvinuli stravovací plán zaměřený na zlepšení zdraví lidského mozku. A tak se zrodila MIND dieta, která je zaměřena na stravu prospěšnou pro naše kognitivní schopnosti. (zdroj)

💡 TIP: Chcete-li se dozvědět více o DASH dietě, přečtěte si náš článek , ve kterém jsme se jí podrobně věnovali.

 

Jak funguje?

MIND dieta se zaměřuje n a vysoký příjem potravin rostlinného původu a omezení živočišných potravin a jídel bohatých na nasycené tuky. Soustředí se na rostliny, přičemž doporučuje například zvýšený příjem bobulovin a listové zeleniny.

MIND dieta je bohatá na flavonoidy obsažené například v borůvkách, ostružinách a jahodách, které příznivě působí na náš mozek. Svědčí o tom i studie publikovaná v roce 2012, která zjistila, že konzumace zmíněného ovoce zpomalila stárnutí kognitivních schopností u žen až o dva a půl roku. (zdroj)

Navíc existuje i propojení mezi konzumací listové zeleniny, jako je kapusta, špenát či zelené saláty, a nižším výskytem zánětů a oxidačního stresu, tedy faktorů, které souvisí s Alzheimerovou chorobou. (zdroj)

❤️ Alzheimerova choroba a její příznaky

starší žena

Alzheimerova choroba trápí hlavně ženy

Alzheimerova choroba začíná velmi nenápadně a rozvíjí se během několika let. K prvním znakem této tiché choroby patří zhoršování paměti, zapomínání různých nedávných událostí, problém s orientací v čase, zapomínání jmen, problémy s rozpoznáváním známých míst. Často jsou tyto příznaky připisovány stárnutí, případně stresu. Zajímavostí je, že tímto onemocněním na Slovensku trpí až okolo 50-60 tisíc lidí.

Alzheimerova choroba se rozvíjí pomalu a jde o degenerativní onemocnění mozku vedoucí k zániku nervových buněk a nervových propojení. Onemocnění postihuje části mozku zodpovědné za rozumové schopnosti, paměť a myšlení.

K rizikovým faktorům patří:

  • ženské pohlaví
  • výskyt onemocnění v rodině
  • věk
  • úrazy hlavy
  • genetická zátěž
  • vysoký krevní tlak
  • zvýšená hladina cholesterolu
  • poruchy prokrvení mozku
  • zvýšená hladina homocysteinu

K častým příznakem tohoto onemocnění patří:

  • časté opakování dotazů
  • problémy s formulací vět
  • zhoršování paměti narušující jednoduché úkony při každodenním životě
  • časté změny nálad a chování
  • nezájem o okolní svět
  • ukládání věcí na nevhodná místa, problém najít věci
  • špatná orientace ve známém prostředí, například problém najít cestu domů
  • dezorientace v čase

Co nás před Alzheimerovou chorobou chrání:

  • vitamíny E, C a B
  • vyšší vzdělání
  • neustálý trénink paměti

(zdroj)

 

Účinky MIND diety

Jak jsme již zmínili, jídla, na nichž je založena MIND dieta, zmírňují záněty v organismu a také oxidační stres. Oxidační stres se v těle objeví tehdy, když se v něm nahromadí nestabilní molekuly zvané také volné radikály. Takový stav může způsobit poškození buněk, přičemž velmi citlivý na volné radikály je právě náš mozek.

Zánět je přirozená reakce našeho organismu na zranění či infekci. V případě, že není regulovaný, může přejít až do chronického stavu, a ten je pro naše tělo nebezpečný.

Oxidační stres spolu se zánětem jsou velmi škodlivá kombinace pro náš mozek a výzkumy v posledních letech ukázaly, že omezení výskytu těchto dvou stavů v našem těle působí jako prevence vzniku Alzheimerovy choroby. (zdroj)

Jelikož je MIND dieta propojením diety mediteránské a DASH diety, je její účinek antioxidační a zároveň protizánětlivý. Bobulovité ovoce je bohatým zdrojem antioxidantů, přičemž olivový olej zase obsahuje vitamin E a listová zelenina spolu s oříšky jsou plné látek podporujících správnou činnost a fungování mozku a chrání mozkové buňky před oxidačním stresem. (zdroj)

💡 TIP na produkt - Allnature Kešu jádra
Kešu jádra

Kešu oříšky jsou chutný zdroj železa a vitamínu C. Posilují imunitu, prospívají krvetvorbě a příznivě působí na kůži, oči a sliznice. Jsou vhodné i při chorobách nervové soustavy a srdce.

➡️ na přímou konzumaci
➡️ do vloček, jogurtů
➡️ k masu
➡️ do omáček

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.2: více než 200 výdejních míst po celé ČR💡 TIP č.3: blesková doprava, zboží může být doručeno ještě tentýž den💡 TIP č.4: cena dopravy zdarma při objednávce nad 1500 Kč

 

Navíc mastné ryby, které se při MIND dietě také doporučují konzumovat, jsou bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin. Ty jsou schopny snižovat zánětlivé procesy v mozku a spojují se i se zpomalením procesu stárnutí mozku. (zdroj)

Několik výzkumy také prokázaly vliv MIND diety na mozek a redukci potenciálně nebezpečných beta-amyloid proteinů. Jde o látky, které se v těle vyskytují přirozeně, avšak mohou se hromadit v mozku a narušovat tak komunikaci mezi mozkovými buňkami. To může vést dokonce až k mozkové smrti. (zdroj)

Za zmínku stojí, že nasycené tuky a transmastné tuky, které tato dieta výrazně omezuje, způsobují až dvojnásobně vyšší riziko vzniku Alzheimerovy choroby. (zdroj)

Výzkumy tedy hovoří jasně – vhodně zvolená strava má vliv na náš mozek a jeho zdraví. Pojďme se tedy podívat na to, jaká jídla se během MIND diety doporučují konzumovat a jakým byste se měli rozhodně vyhnout.

 

Vhodné a nevhodné potraviny

O účincích MIND diety ao tom, jak vlastně funguje, jsme si už podstatné informace řekli. Podívejme se tedy na to, jaké potraviny byste během této diety měli jíst a jakých byste se měli raději vyvarovat.

10 potravin vhodných při MIND dietě

  • zelená listová zelenina – kapusta, špenát, saláty, zelené fazolky. To vše byste si měli dopřát minimálně 6-krát týdně.
  • veškerá zelenina – alespoň jednou denně jezte kromě zelené listové zeleniny ještě jednu porci jiných druhů zeleniny
  • bobulovité ovoce – maliny, ostružiny, borůvky či jahody si dopřejte alespoň dvakrát týdně
  • oříšky – za týden snězte nejméně 5 porcí, tvůrci MIND diety nespecifikují, jaký druh oříšků byste měl jíst, a tak doporučujeme, abyste je střídaly a jedli různé druhy
  • olivový olej – používejte olivový olej jako hlavní druh oleje při přípravě jídel
  • celozrnné potraviny – jezte alespoň tři porce denně, vybírejte si obiloviny jako jsou quinoa, ovesné vločky, hnědá rýže a jezte celozrnné těstoviny a celozrnné pečivo
  • ryby – ty byste měli jíst minimálně jednou týdně, nejvhodnějšími rybami jsou tuňák, treska, sardinky, losos, makrela
  • drůbež – kuřecí a krůtí maso jezte alespoň jednou týdně samozřejmě nemyslíme tím vypražené kuře, ale zdravě připravené
  • luštěniny – dopřejte fazole, čočku či sóju alespoň 4krát týdně
  • víno – nevypijte více než jeden pohár denně, je jedno, zda si dáte sklenici červeného nebo bílého vína.Obě jsou zdrojem látky zvané resveratrol, která chrání před vznikem Alzheimerovy choroby (zdroj)
💡 TIP na produkt - BIO Extra panenský olivový olej
Bio Extra panenský olivový olej Ecoato 500ml

Extra panenský olivový olej značky ECOATO je lisovaný za studena z ručně
sbíraných oliv vypěstovaných drobnými farmáři, členy sdružení COATO.

➡️ součást zdravé kuchyně
➡️ na teplé i studené použití
➡️ vhodný i na vlasy a pleť
✅ extra panenský
✅ lisovaný za studena

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.2: více než 200 výdejních míst po celé ČR💡 TIP č.3: blesková doprava, zboží může být doručeno ještě tentýž den💡 TIP č.4: cena dopravy zdarma při objednávce nad 1500 Kč

 

Jakým potravinám se vyhnout

Při MIND dietě se doporučuje eliminovat potraviny s obsahem transmastných tuků a saturovaných tuků. Tyto tuky jsou totiž propojeny nejen se zvýšeným rizikem Alzheimerovy choroby, ale také jsou zodpovědné za onemocnění srdce a cév. Vyhněte se tedy tímto jídlům:

  • máslo a margarín – jezte méně než 1 čajovou lžičku denně a namísto těchto tuků jezte olivový olej
  • sýr – MIND dieta doporučuje snížit konzumaci sýru na méně než jednou týdně
  • červené maso – snažte se jíst méně než 3 porce týdně.Pod červeným masem se myslí nejen hovězí, ale i vepřové a jehněčí a také všechny masné výrobky
  • smažené jídlo – smažené jídlo je striktně omezeno, snažte se ho ze stravy zcela vyloučit
  • sladkosti, zákusky – sem patří všechny typy dezertů a sladkostí jako zmrzlina, koláčky, sladké tyčinky, bonbóny, čokoláda. Nejezte jich více než 4krát týdně.

 

Jídelníček při MIND dietě

Pokud jste se rozhodli, že MIND dietu vyzkoušíte, na inspiraci vám přinášíme příklad jídelníčku na celý týden.

🗓 Pondělí

  • Snídaně: špenátová smaženice, rajčata, celozrnný chléb
  • Oběd: tuňákový salát s celozrnnými těstovinami a jogurtovým dresinkem
  • Večeře: kuřecí kari, hnědá rýže s čočkou

🗓 Úterý

  • Snídaně: ovesné vločky, jahody, bílý jogurt
  • Oběd: dušená treska v tortilla se zeleninou podle chuti, dressing s olivovým olejem
  • Večeře: kuřecí prsa na způsob gyros, celozrnná houska, rajčata, zelený listový salát

🗓 Středa

  • Snídaně: toast s avokádem, omeleta s cibulkou
  • Oběd: chili con carne z mletého krůtího masa s rýží
  • Večeře: řecký salát s pečenými bramborami

🗓 Čtvrtek

  • Snídaně: řecký jogurt s banánem a arašídovým máslem
  • Oběd: pečená treska s červenou čočkou a ledovým salátem
  • Večeře: celozrnné špagety s kulkami z mletého krůtího masa as rajčatovou omáčkou

🗓 Pátek

  • Snídaně: kaše z ovesných vloček s jahodami
  • Oběd: salát se zelenými fazolkami a kukuřicí, grilované kuře
  • Večeře: dušená zelenina, kuřecí řízky na přírodně, hnědá rýže

🗓 Sobota

  • Snídaně: celozrnný toast, smaženice, zelenina
  • Oběd: sendvič s pečeným kuřecím masem, vařená baby karotka
  • Večeře: grilovaný losos, salát s olivovým olejem, hnědá rýže

🗓 Neděle

  • Snídaně: řecký jogurt s malinami a mandlemi
  • Oběd: salát s olivovým olejem, grilovanými kuřecími prsy a celozrnnou Pito
  • Večeře: Basmati rýže, vařená fazole, rajčata, avokádo, grilované kuřecí prsa, salsa
💡 TIP na produkt - Bio Rýže Basmati bílá 500g
Bio Rýže Basmati bílá 500g

Basmati je oblíbená pro svou typickou ušlechtilou vůni a chuť. Její dlouhé a úzké zrnka jsou po uvaření nadýchané, sypké a pevné. Tato rýže je velmi všestranná a svou chutí se výborně hodí k mnohým jídlům. Vhodná je nejen jako příloha, ale také z ní můžete spolu se zeleninou udělat výživné a chutné hlavní jídlo. Pravá basmati rýže pochází výhradně z Indie nebo Pákistánu a název basmati je chráněným označením.

➡️ jako příloha
➡️ chutná alternativa klasické rýže
✅ po uvaření je sypká a pevná
✅ velmi kvalitní

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.2: více než 200 výdejních míst po celé ČR💡 TIP č.3: blesková doprava, zboží může být doručeno ještě tentýž den💡 TIP č.4: cena dopravy zdarma při objednávce nad 1500 Kč

 

3 jednoduché recepty

Jídla při MIND dietě jsou jednoduché a rychlé no a zároveň jsou velmi chutné. Přinášíme vám tři recepty, které zvládnete za pár minut.

Kuřecí kari

Kuřecí kari je rychlé a chutné

Kuřecí kari

➡️ Potřebujeme: 400 g kuřecích prsou, plechovku kokosového mléka, kari koření, kurkumu, červenou papriku, kokosový olej, trochu vody, 5 stroužků česneku, sůl, pepř, chilli papričky, hnědou rýži

➡️ Jak na to: Kuřecí prsa nakrájíme na kostičky a osolíme, přidáme koření a červenou papriku. Zprudka opečení na oleji a podlijeme vodou. Potom vyjmeme maso a do výpeku přidáme 2 lžičky kurkumy, 2 lžičky kari koření, prolisovaný česnek a povaříme 10 minut. Potom přidáme chilli a podlijeme kokosovým mlékem. Následně přidáme maso a chvilku povaříme.

 

Tuňákový salát s těstovinami

Tuňákový salát máte připraven za pár minut

Tuňákový salát s těstovinami

➡️ Potřebujeme: těstoviny, jedna konzerva tuňáka, řecký jogurt, zelený salát, mrkev, olivy, rajče, olivový olej, sůl a koření

➡️ Jak na to: Těstoviny si uvaříme a polijeme olivovým olejem. Po vychladnutí k nim přimícháme tuňáka, nastrouhanou mrkev, rajče nakrájenou na kostičky a olivy. Promícháme a zalijeme řecký jogurtem, osolíme a opepříme. Můžeme pokapat citronovou šťávou a olivovým olejem. Podáváme na zeleném salátu.

 

Řecký salát je plný vitamínů

Řecký salát je plný vitamínů

Řecký salát

➡️ Potřebujeme: 2 ks červená cibule, salátovou okurku, 500 g rajčat, 1 papriku, jeden ledový salát, 5 PL olivového oleje, 200 g sýru feta, oregano, salátová okurka

➡️ Jak na to: Zeleninu nakrájíme a smícháme. Přidáme nakrájený sýr feta a zalijeme olivovým olejem a ozdobíme oreganem.

 

💡 TIP: Podívejte se také na naše velké srovnání nejznámějších prášků na hubnutí, do pozornosti dávám také populární ketodiétu Ketomix a skvělý mix superpotravin na detoxikaci a podporu hubnutí Blendea Supergreens.

 

Zdroje informací:


Jak se vám líbil tenhle článek?
Autor článku
Petra Lyžičiarová

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..