Volumetrická dieta – co to je, její výhody a účinky + TIPY na recepty a ROZHOVOR

Petra Lyžičiarová Téma 26. února 2020 0

Volumetrická dieta sice nepatří mezi ty nejznámější trendy v oblasti diet a hubnutí, ale mnoho lidí se o ni zajímá. Jde o celkem zajímavou dietu, která je zaměřena především na objem kalorií, které se v tom kterém jídle a potravině nacházejí. Podle autorky této diety, kterou je doktorka Barbara Rolls, je právě vědomost o tom, kolik kalorií se v daném množství jídla nachází, klíčem k dosažení zdravého hubnutí a udržení si své ideální hmotnosti.

Pokud vás takový způsob hubnutí zaujal, přečtěte si náš článek. Dozvíte se v něm mimo jiné i to, co jíst při volumetrické dietě, jaké jsou její účinky a výhody a jak by mohl během ní vypadat váš jídelníček. No a příjemným bonusem je rozhovor s diplomovanou nutriční terapeutkou Sandrou tužkové Miloševičova.

Co je to volumetrická dieta?

Volumetrická dieta je stravovací plán, jehož cílem je zbavit vás neustálého držení různých diet a přivést vás na cestu zdravého životního stylu. Ten je založen na zdravém a vyváženém jídle zkombinovaných s cvičením. Jak jsme zmínili v úvodu, autorkou volumetrické diety je doktorka Barbara Rolls , profesorka vědy o výživě a výzkumnice zabývající se obezitou, která působí na Státní univerzitě v Pennsylvánii.

Za zmínku jistě stojí i fakt, že volumetrická dieta byla v roce 2019 magazínem US News & World Report vyhlášena jako druhá nejlepší dieta na redukci hmotnosti a jako pátá nejlepší dieta vůbec. Přitom jí konkurovalo více než 40 dalších diet. Získala si vysoké hodnocení od odborníků na výživu, protože je bezpečná, efektivní a vhodná pro dlouhodobé stravování se podle ní.

Přejděme tedy k tomu, co se pod názvem volumetrická dieta vlastně ukrývá. Jde o nutriční přístup, který se zaměřuje na hustotu potravin. Každá potravina má totiž jistou hustotu, z níž následně vyplývá její energetická hodnota. Praxe je pak taková, že porce jídla jsou docela velké, avšak strava je tvořena hlavně nízkokalorickými potravinami. Těch můžeme sníst více bez obav z toho, že bychom přijali přílišné množství kalorií.

Volumetrická dieta se zaměřuje převážně na potraviny s nízkým obsahem kalorií a vysokým obsahem vody, tedy především na ovoce a zeleninu. Autorka této diety věří, že konzumací nízkokalorických potravin můžeme sníst tolik, kolik chceme, a nebudeme pociťovat hlad, vyčerpanost či depresi, kterou mnozí zažívají při jiných dietách.

Volumetrická dieta je nízkokalorická a vysokoobjemová, potraviny jsou bohaté nejen na vodu, ale i na vlákninu, neboť díky ní se cítíme sytě. Nezakazuje nám jíst žádné potraviny, a tak si jednou za čas můžete dopřát i malý prohřešek, ovšem pouze v případě, že dodržíte svůj doporučený denní příjem kalorií.

Potraviny s nízkou kalorickou hodnotou a velkým objemem vody a vlákniny jsou následující:

  • ovoce
  • zelenina
  • nízkotučné mléčné výrobky
  • libové maso
  • celozrnné obilniny

Výhody a nevýhody

Tak, jako většina diet, i ta volumetrická má své výhody i nevýhody. Volumetrický způsob stravování slibuje, že každý týden můžete zhubnout od půl do jednoho kilogramu, přičemž si svoji váhu i udržíte. Samozřejmě, pokud se budete principy tohoto způsobu stravování řídit i poté, co dosáhnete požadovanou hmotnost. Kromě toho byste během tohoto stravovacího režimu, který klidně můžeme nazvat i životním stylem, neměli pocítit nutkání vrátit se ke svým nesprávným stravovacím návykům. Pojďme se však podívat na další výhody, ale i nevýhody této diety.

Výhody volumetrické diety:

  • jde o vědecky ověřený způsob redukce hmotnosti
  • je bezpečná
  • sestává z vyváženého jídelníčku, takže ve stravě budete mít dostatek všech živin
  • postavená je na konzumaci ovoce, zeleniny a celozrnných obilovin
  • porce jsou bohaté, takže nebudete mít pocit hladu
  • dieta je flexibilní, jednoduše si ji dokážete přizpůsobit svým potřebám a osobním preferencím
  • cvičení je součástí této diety, protože jde o zdravý způsob podpořit redukce hmotnosti a udržení vitality

Nevýhody volumetrické diety:

  • její hlavní složkou jsou doma připravená jídla, takže vyžaduje dost času
  • stejně se někomu může zdát, že zapisování jídel, jejich vážení a sledování kalorické hodnoty, je časově náročné

Doporučení při volumetrické dietě

  • zapisujte si, co jste snědli– budete tak mít přehled o svých stravovacích návycích a snadněji zjistíte, zda je ve vaší stravě rovnoměrné zastoupení všech makroživin (cukry, tuky, bílkoviny
  • zaznamenávejte si fyzickou aktivitu– denně byste se měli cvičení či jiné fyzické aktivitě věnovat alespoň 30 až 60 minut, zapisujte si, co jste cvičili, abyste měli lepší motivaci i přehled

💡 7 věcí, které byste o této dietě měli vědět

Pokud vás tato dieta zaujala a chtěli byste se o ní dozvědět co nejvíce, zde je 7 věcí, které byste o ní rozhodne měli vědět:

  1. Ovoce, zelenina a vývar jsou první ze čtyř kategorií jídel při této dietě. Tyto potraviny můžete jíst prakticky
  2. Ve druhé kategorii jsou jídla s menším obsahem živočišných bílkovin, luštěniny, nízkotučné mléčné výrobky a celozrnné obilniny. Pro pocit nasycení je vhodné jíst například celozrnné těstoviny, celozrnné pečivo a hnědou rýži.
  3. Třetí kategorií jsou potraviny, které můžete konzumovat v omezeném množství a ne příliš často. Patří sem bílý chléb a pečivo v malých porcích, sýry, mastnější maso.
  4. Do čtvrté kategorie tato dieta řadí jídla, které si můžete dopřát skutečně jen výjimečně av malém množství. Jsou to různé koláčky, oříšky, sladkosti, smažená jídlo.
  5. Volumetrická dieta příznivě ovlivňuje zdraví vašeho srdce. Tento typ stravování snižuje riziko vzniku cukrovky, vysokého krevního tlaku a kardiovaskulárních chorob.
  6. Během diety byste si měli vést deník, do kterého si budete zapisovat potraviny, které jste snědli, a jejich kalorickou hodnotu. Takto si budete vědět odsledovat, zda jste dodrželi doporučené množství kalorií, které máte denně přijmout.
  7. Součástí volumetrické diety je i cvičení – doporučuje se denně provádět fyzickou aktivitu, která bude trvat 30 až 60 minut.

Co jíst

Jak jsme již zmínili, během volumetrické diety nejsou zakázány žádné potraviny. Podstatné však je, abyste dávali přednost jídlům s nízkou kalorickou hodnotou, které jsou objemné a obsahují hodně vody a vlákniny. Měli byste tedy jíst hlavně:

  • hodně ovoce a zeleniny
  • nízkotučné mléko a mléčné výrobky
  • luštěniny
  • celozrnné obilniny
  • ryby s nízkým obsahem tuku
  • drůbež (nejlépe bez kůže)
  • libové maso
💡 TIP na produkt - Bioaktivní Vláknina 120 tablet
Bioaktivní Vláknina 120 tablet

Doplněk výživy s obsahem přírodní vlákniny z cukrové řepy, citrusové kůry a jablek. Udržuje zdravá střeva, napomáhá zvětšovat objem stolice. Vhodná je i pro děti od 12 let. Její užívání je jednoduché, protože je ve formě tablet. Předpona “Bio” se nevztahuje k ekologickému zemědělství, ale označuje vysokou biologickou vstřebatelnost a využitelnost přípravku.

➡️ udržuje zdravá střeva
➡️ zvětšuje objem stolice
✅ praktické dávkování ve formě tablet
✅ přírodní rozpustná i nerozpustná vláknina

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení eshopu zákazníky💡 TIP č.2: průměrná doba dodání je 2,8 dnů💡 TIP č.3: při objednávce nad 999 Kč je doprava zdarma

Nejčastější otázky

Jelikož volumetrická dieta nepatří k těm nejznámějším, podívali jsme se na nejčastější otázky, které lidi v souvislosti s ní zajímají.

Jak začít?

Úvodem vaší volumetrické diety byste měli do stravy zařadit j Edla s velkým obsahem vody, protože voda zvětšuje objem i hmotnost jídla, aniž obsahovala nějaké kalorie. Výborné jsou z eleninové polévky,samozřejmě ty nezahuštěné jíškou či moukou. Kromě toho jsou velmi dobrou volbou nízkotučné jogurty, těstoviny a další z jídel, které jsme již zmínili. Když se začnete více zajímat o zdravou stravu, zjistíte, že máte široké možnosti.

Kolik to bude stát?

Při této dietě nepotřebujete nakupovat žádné náhrady stravy, suplementy ani exotické suroviny, které stojí hodně peněz. V podstatě vás nijak nelimituje a vaše možnosti výběru potravin jsou skutečně jen na vás. Dá se tedy říci, že vás tato dieta nebude stát nic navíc, protože investovat budete jen do kvalitní stravy.

Opravdu mohu zhubnout?

Když se budete držet doporučení a nepřekročíte váš denní kalorický limit, je více než pravděpodobné, že hubnout budete. Obecně platí, že diety založené na příjmu potravin s nízkým energetickým obsahem a velkým objemem (tedy hodně vody a hodně vlákniny), ba tak jejich sníme méně.

Volumetrické dietě se věnovali i několik studií. Jedna z nich z roku 2007 se věnovala pozorování 97 obézních žen, které byly rozděleny do tří skupin. Jedna skupina byla na nízkotučné dietě a druhá na dietě zaměřené na nízkokalorické potraviny, tedy převážně na ovoce a zeleninu. Po roce ženy v obou skupinách zhubli, avšak skupina žen na dietě s nízkokalorickými potravinami zhubla v průměru o kilo a půl více.

Je těžké ji držet?

Obrovskou výhodou volumetrické diety je, že při ní nebudete hladovět. Denní menu je navrženo tak, abyste se nasytili, přičemž jsou povoleny i snacky či vhodné dezerty. Z tohoto důvodu patří tato dieta k těm, s jejichž dodržováním obvykle lidé nemají problém. Dokonce při této dietě nejsou zakázány v podstatě žádné potraviny, a tak občas můžete i zhřešit. Samozřejmě, vhodné je, abyste dodrželi svůj denní kalorický příjem a aby šlo o skutečnou výjimku.

💡 TIP na produkt - Zlatěnka lněná vláknina s chia 300 g
Zlatěnka lněná vláknina s chia 300 g

Výživový doplněk obsahuje vlákninu z lněných semínek a chia. Je určen na pravidelné užívání a neobsahuje lepek. Dávkování je v množství 2 čajových lžiček denně. Velkou výhodou je, že touto vlákninou můžete obohatit i kaše, jogurty, ovocné nápoje a lze ji také použít do koláčů či domácího chlebu. Výborná je pro diabetiky i celiatiky.

➡️ vhodná i do jogurtů, ovocných nápojů, či jako směs do chleba
➡️ vhodná i pro celiaky
➡️ mohou ji užívat i diabetici

💡 TIP č.1: desetitisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.2: více než 200 výdejních míst po celé ČR💡 TIP č.3: blesková doprava, zboží může být doručeno ještě tentýž den💡 TIP č.4: cena dopravy zdarma při objednávce nad 1500 Kč

Kolik kalorií mám přijmout?

Na to, jaký by měl být váš denní kalorický příjem v případě, že chcete zhubnout, existuje vzorec a na internetu najdete i kalkulačky , do kterých zadáte své údaje a ony vám vypočítají, jaký by měl být váš příjem.

V knize o volumetrické dietě jsou jídelníčky, které obsahují 2000 kalorií i 1600 kalorií denně. V případě, že vám kalkulačka určí, abyste denně přijali 1600 kalorií, může to vypadat tak, že snídaně budou obsahovat 400 kalorií, oběd 500 kalorií, večeře dalších 500 kalorií a snack obsahující 200 kalorií.

💡 Nepřehlédněte!

Rozhovor s diplomovanou nutriční terapeutkou

Sandra Tušková Miloševičová, DiS. et DiS., nutriční terapeutka

Sandra Tušková Miloševičová, DiS. et DiS., nutriční terapeutka

Na odměrnou dietu jsme se zeptali i diplomované nutriční terapeutky a sociální pracovnice Sandry Tuškovej Miloševičovej , která má vlastní poradnu, ale také přispívá do časopisů a poskytuje odborné poradenství pro různé známé potravinové společnosti. Výživu staví na přirozených potravinách, ne na potravinových doplňcích.

Ve svých nutričních plánech využívá léčivou sílu bylin, potravin i hub. Při práci s klienty se věnuje i jejich psychice a přistupuje k nim individuálně. Svou práci vnímá jako poslání a respektuje každou bytost a její příběh. Zdraví je podle ní o lásce k sobě ak vlastnímu životu. Proto do její poradny přicházejí lidé, kteří potřebují celostní a láskyplný přístup.

V čem spočívá tato dieta a na jakém principu funguje?

Sandra Tušková Miloševičova: “Princip volumetrické diety je postaven na množstí a objemu snědených potravin. Zařazuje do stravy vše, co má velký objem, čeho můžeme sníst hodně, aniž jsme výrazně zvýšili kalorickou hodnotu. Často se jídlo podává i na menších talířích, aby vypadalo, že ho je hodně. Vybírají se potraviny, které mají málo kalorií, hodně vody, nízkotučné potraviny, nebo ty s nízkým obsahem cukru.

Komu byste doporučili objemovou dietu? Jsou nějaké skupiny lidí, které by se jí měli vyhnout?

Sandra Tušková Miloševičova: “Nejsem zastáncem těchto principem. Jak nutriční terapeutka se snažím k člověku přistupovat zápalnou formou. Vždy je nutné zohlednit zdravotní stav a fyzickou aktivitu. Tento přístup rozhodně není zdravý tam, kde je velký výdej energie – u dětí, sportovců nebo nemocných lidech či při těch, kteří trpí poruchou příjmu potravy a podobně. Pomoci může krátkodobě těm klientům, kteří se přejídají a potřebují neustále jíst z pocitu hladu. Avšak ani při nich to nebude funkční dlouhodobě, protože zajedanie je většinou psychická záležitost, proto je třeba řešit samotnou příčinu.

Vyhnout by se této dietě měli, jak jsem již zmínila, nemocní lidé, například pacienti trpící cukrovkou, podvyživených pacientů, staří lidé, těhotné ženě, kojící matky, či děti.

V čem vidíte výhody, případně i nevýhody této diety?

Sandra Tušková Miloševičova: “Výhodou volumetrické stravy je dostatek vlákniny, která nám často především po zimních měsících chybí. Přínosný je i dostatek vitamínů, avšak to závisí na skladby stravy. Problém však může dělat nedostatek energie a málo bílkovin, což může způsobit vyčerpání organismu a přinést velkou únavu a disharmonii těla.”

Pracujete i vy s touto dietou? Jaké s ní máte zkušenosti?

Sandra Tušková Miloševičova: “S tímto přístupem nepracuji, nejsem zastáncem takových diet, protože dávám přednost celkové změně přístupu k životu, stravě, k sobě ak vlastní cestě. Pokud někdo potřebuje zhubnout, nestačí jen změnit stravu, ale je třeba celkově začít přemýšlet o svém těle, životě a životním stylu jinak. “

Některé lidi od této diety odrazuje, že je časově náročnější. Doporučuje se, aby si zapisovali to, co snědli, kolik cvičili a aby si jídla připravovali doma. Je opravdu tak náročná na čas i v praxi?

Sandra Tušková Miloševičova: “Každá změna je trochu časově náročnější, než se člověk naučí nakupovat a vařit odlišným způsobem než doposud. Myslím, že je to náročnější jen dočasně, vždy, když uděláme změnu, je to vykročení z naší komfortní zóny, a to s sebou přináší i více vůle a času. Postupně se však posuneme vpřed a už to tak nevnímáme. Základem je, abychom byli se změnou v souladu a cítili, že nám prospívá. Každý začátek je těžký, ale vytrvalost přináší své plody.”

Jídelníček

Pokud se ptáte, co jíst při volumetrické dietě, máme pro vás tip na jídelníček na 3 dny. Jídla v něm jsou jednoduché na přípravu, jsou chutné, zdravé a zasytí vás.

1. den

  • snídaně (400 kalorií): dva lívance z celozrnné mouky, 1 lžičku javorového sirupu, 1 menší banán, sklenici nízkotučného mléka
  • desátá (100 kalorií): salát z jahod a hrušek, menší hrst oříšků
  • oběd (325 kalorií): 2 kousky celozrnného chleba, 60 g krůtích prsou, 30 g nízkotučného sýra, miska zeleniny podle chuti
  • svačina (75 kalorií): pomeranč
  • večeře (500 kalorií): grilovaný tuňák, půl hrnku hnědé rýže, jeden hrnek malin jako dezert

2. den

  • snídaně (400 kalorií): dva muffiny z ovesných vloček a jablek, hrnek borůvek, pohár nízkotučného mléka
  • desátá (100 kalorií): nízkotučný jogurt
  • oběd (300 kalorií): mix zelených salátů, půl hrnku vařeného cizrny, nízkotučný sýr, tři kousky knäckebroty
  • svačina (100 kalorií): za šálek hroznů
  • večeře (500 kalorií): 100 g kuřecích prsou na přírodně, zeleninový salát s avokádem, menší celozrnná tortila, jako dezert půl hrnku tvarohu s polovinou banánu a pěti jahodami

3. den

  • snídaně (400 kalorií): parfait s ovocem, celozrnný muffin s arašídovým máslem
  • desátá (155 kalorií): 15 baby karotiek se 1/4 hrnku hummus
  • oběd (260 kalorií): burrito s fazolkami a sýrem
  • svačina (95 kalorií): středně velké jablko
  • večeře (500 kalorií): zeleninová polévka bez zahuštění, půl hrnku celozrnných těstovin, 90 g restovanou libového hovězí, rajčatová omáčka, jako dezert jeden hrnek dýně (případně ananasu nebo sezónního ovoce)

💡 Tipy na 3 recepty

Parfait s ovocem

Potřebujeme (dvě porce): 280 g nízkotučného jogurtu, 120 g ovesných vloček, 1 banán nakrájený na plátky, půl hrnku nakrájených jahod, půl hrnku malin, půl hrnku borůvek, trochu medu na oslazení

Postup: Do dvou sklenic navrstvíme jogurt, ovesné vločky a ovoce, přičemž vrstvy střídáme. Nakonec zalijeme medem podle chuti. (zdroj)


Burrito s fazolemi a sýrem

Potřebujeme: 2 PL olivového oleje, hrnek nakrájené červené cibule, dva stroužky nakrájeného česneku, dva hrnky hnědé rýže, rajčatový protlak, sůl, pepř, kmín, konzerva červené fazole le, zmrazená mexická zeleninová směs, šťáva z limetky, nízkotučný sýr, pálivá omáčka

Postup: Na pánvi rozehřejeme olej a přidáme dvě třetiny cibule a česnek, opékáme dozlatova. Potom přidáme rýži a opékáme dvě minuty. Přidejte trochu vody, rajčatová přetlak a kmín. Vařte na mírném ohni přikryté přibližně 45 minut.

Fazole, mexickou mraženou zeleninu, zbylou cibuli, limentkovú šťávu a trošku kmínu s pálivou omáčkou jen krátce podusíme, aby se propojily chutě. Když je rýže uvařená, osolte ji a naberte si z ní do misky. Přidejte fazolovou směs se zeleninou a nasypte navrch strouhaný sýr. (zdroj)


Ovesné muffiny s jablky

Potřebujeme: 100 g mletých ovesných vloček, 100 g hladké špaldové mouky, jedno vejce, 160 g nízkotučného bílého jogurtu, 3 nahrubo nastrouhaná jablka, 1 lžičku prášku do pečiva s vinný kamenem, 70 g kokosu, 3 lžíce medu, 3 lžíce drobného ovoce podle chuti

Postup: Vejce, jogurt a med vyšleháme. Mouku smícháme s práškem do pečiva, vločkami a kokosem. Přidáme do tekuté směsi a přimícháme jablka a drobné ovoce. Těsto dáme do košíčků na muffiny, klidně až po okraj, protože velmi nenaroste. Pečeme 25 minut při 180 stupních. (zdroj)

Tipy na přírodní přípravky s obsahem vlákniny

💡 TIP: Podívejte se také na naše velké srovnání nejznámějších prášků na hubnutí, do pozornosti dávám také populární ketodiétu Ketomix a skvělý mix superpotravin na detoxikaci a podporu hubnutí Blendea Supergreens.

Zdroje informací:


Jak se vám líbil tenhle článek?
Autor článku
Petra Lyžičiarová

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..