Vitamin B12 – topvitamin krvetvorby a pro správnou činnost nervového systému + tipy na přípravky

Georgina Babinová Téma 26. února 2020 0 Kapky, Tablety, Vitamíny

Vitamin B12 (kobalamin) je vitamin rozpustný ve vodě, bez barvy a zápachu. Je nezbytný pro správné fungování organismu. Jeho chemický název, kyanokobalamin, je odvozen od kyanidu a kobaltu, protože má ve svém centru navázané jejich atomy.

V těle má tento vitamín řadu velmi důležitých funkcí. V dětství se podílí na vývoji nervového systému, hraje důležitou roli v krvetvorbě a je nezbytný i na tvorbu látek, z nichž se skládá dědičná informace (DNA a RNA). Pokud vás zajímá, jaké jsou účinky tohoto vitaminu, co může způsobit jeho nedostatek, v jaké formě je dostupný a ještě mnohem více, čtěte dále.

Co je vitamín B12

Objev kobalaminu je úzce spjat s onemocněním PA (perniciózní – zhubní anémie). PA patřila mezi smrtelné a nevyléčitelné nemoci ještě na počátku 20. století. V roce 1926 dokázali vědci George Minot a William Murphy, že se toto onemocnění dá léčit, v podstatě jednoduchým lékem, surovou játry. Konzumace jater podpořila novotvorbu erytrocytů, a tím i zlepšení stavu pacientů. Přestože v dnešní době je známo, že příčinou perniciózní anémie je nedostatek vnitřních faktorů (IF -intrinsic factor).

Objev přípravku perniciózní anémie byl odměněn Nobelovou cenou. Až po dalších dvou desetiletích byla z jater extrahována látka, která dostala název vitamín B12 – kyanokobalamin. Vitamín byl objeven díky spolupráci anglických a amerických vědců. Struktura byla popsána Dorothy Hodgkinovou. Syntézu poprvé provedl Robert Woodward v roce 1965.

Příznak deficitu B12 - únava a vyčerpání

Vyčerpání a únava – příznak deficitu vitaminu B12.

Účinky vitaminu B12 na organismus

Vitamin B12 je jedním z nejdůležitějších vitamínů pro lidský organismus

  • používá se k léčbě perniciózní anémie – především u starších lidí
  • jako doplněk léčby při Alzheimerově chorobě
  • zvyšuje energii a schopnost koncentrace
  • posiluje imunitní systém
  • zpomaluje stárnutí
  • je účinný při onemocněních srdce
  • snižuje vysokou hladinu homocysteinu
  • doplněk léčby mužské neplodnosti, diabetu,
  • používá se při poruchách spánku
  • depresi, duševních poruchách
  • osteoporóze
  • AIDS
  • zánětlivých onemocněních střev
  • astmatu
  • alergiích
  • kožním onemocnění vitiligo
  • jako prevence rakoviny děložního čípku a jiných druhů rakoviny
  • při infekcích kůže

Doporučená denní dávka a interakce

Je zvláště důležité věnovat pozornost doporučeným denním dávkám zejména u vegetariánů a veganů, protože se vyhýbají právě potravinám, které obsahují velké množství vitamínu B12.

Doporučená denní dávka je 1000 mcg, což je dostatečné množství na srdeční onemocnění a léčbu závažné anémie – zde se ale doporučuje se i příjem železa. Vedle užívání přípravků s obsahem železa se doporučuje i pravidelná konzumace šťávy z červené řepy nebo granátového jablka, které pomáhají absorbovat železo.

Interakce

Klinicky významné interakce vitaminu B12 nejsou známy. Dlouhodobé užívání vysokých dávek kyseliny listové mohou snižovat hladinu cyanokobalaminu v krvi.

nedostatkem vitamínu B12 jsou ohrožení zejména vegani a vegetariáni

Nedostatkem vitamínu B12 jsou více ohroženi vegani a vegetariáni…

Projevy nedostatku a předávkování

Nedostatek vitaminu B12 může dojít v důsledku nedostatečného příjmu v potravě (např. vegetariánská strava), nebo pokud vznikne porucha v absorpci (nedostatek vnitřního faktoru, odstranění žaludku, onemocnění střev) nebo při zvýšených nárocích (těhotenství, kojení, kouření, konzumace alkoholu) .

Možnými příznaky nedostatku jsou:

  • poruchy krvetvorby – jde o megaloblastickou anémii
  • neurologické problémy – necitlivost, pálení, brnění nohou, ztuhlost a slabost dolních končetin, nejistá chůze
  • únava vyčerpanost
  • bolestivé záněty jazyka
  • záněty gastrontestinálneho traktu
  • mentální poruchy

Doplnění vitaminu B12 je složité kvůli dvěma věcem: jedním důvodem je to, že z střev se velmi špatně absorbuje a druhá je, že jakmile dojde k vyčerpání vitaminu B12 v játrech, tělo nejprve doplní zásoby jater a až poté mu dovolí cirkulovat v krvi.

Doplnění nedostatku vyžaduje hodně trpělivosti a důslednosti, pokud jste jimi vyzbrojeni, mohou nastoupit výživové doplňky – tablety a vyvážená strava.

V případě vážného nedostatku vitaminu B12 může být opodstatněné podávat ho injekčně, ale může to udělat pouze lékař. Injekce se nejčastěji píchají do svalu.

Předávkování

Jelikož jde o vitamín rozpustný ve vodě, předávkování prakticky není možné.

Přirozené zdroje vitamínu B12 v potravinách

Vitamin B12 se nachází pouze v potravinách živočišného původu, proto jsou jeho nedostatkem ohroženi zastánci vegetariánské a veganské stravy.

Zdroje vitamínu B12

  • játra
  • ledviny
  • maso
  • mléko
  • mléčné výrobky
  • vajíčka
  • mořské plody
  • ryby
Přirozené zdroje vitamínu B12

Přirozené zdroje vitamínu B12.

Nejčastější otázky a odpovědi

❓ Jsou účinnější tablety nebo injekce vitamínu B12?

Vitamín v tabletách nemá tak dobrou absorpci jako injekční forma léku.

❓ Proč se v jednom přípravku kombinuje vitamín B6, B12 a kyselina listová?

Stojí za to doplnit B12 dalšími vitamíny B, protože členové této skupiny vitamínů mají nejlepší účinek na vaše tělo pokud působí společně. Takový přípravek má ve své nabídce například značka Jamieson – .

❓ Vitamín B12 a rakovina?

Při této diagnóze třeba být obzvlášť opatrný při užívání kyseliny listové, vitamínu B12, E a A – tyto nutrienty ve formě (syntetického nebo koncentrovaného) výživového doplňku mohou u pacienta s rakovinou zvýšit úmrtnost. (čti více)

⭐ Doporučené přípravky kobalaminu (B12) + cena

Pro vaši snadnější orientaci vám přípravky obsahující vitamín B12 představím ještě jednou v přehledné tabulce is cenami.

Ať se líbí, tady jsou:

Použité zdroje:


Jak se vám líbil tenhle článek?
Autor článku
Profilový obrázek

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Rada cestuji, mám ráda lidi a život. A právě ten bychom si neměli nechat znepříjemňovat různými pocity diskomfortu, které při trochu větší pozornosti, malé změně životního stylu a pomocí správných doplňků výživy víme zdolat i sami. A budou se vám v tom snažit pomoci i moje články.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..