Jak vypadá dieta při dně, seznam vhodných a nevhodných jídel + TIP na jídelníček a 3 recepty

Mgr. Petra Lyžičiarová Téma 19. července 2018 1 Diety, Doplňky stravy, Kapsle, Oleje a krémy, Tobolky

Dna, známá také jako pakostnice, je nepříjemné onemocnění, které mělo v minulosti přívlastek “nemoc králů”. Tento přívlastek si získala hlavně kvůli tomu, že její příčina je v nesprávném stravování a v konzumaci příliš velkého množství masa, které si kdysi mohli dovolit jen bohatí lidé.

Dnes se tato nemoc vyskytuje stále častěji a kromě léků je při její léčbě mimořádně důležité dodržování diety. Pokud chcete vědět, jaká je dieta při dně, jaké potraviny jsou při ní zakázány a jaké jsou vhodné, ale také se chcete naučit zajímavé recepty, přečtěte si náš článek. Přinášíme vám v něm i tipy na přírodní prostředky vhodné pro boj s dnou a také tip na jídelníček.

Co je dna

Jak jsme již v úvodu napsali, dna byla v minulosti považována za nemoc těch bohatších a je způsobena hlavně nevhodnou stravou. Pokud vám bylo doporučeno držet dietu při dně, určitě vám padne vhod dozvědět se o této nemoci co nejvíce.

Dna je forma artritidy způsobena v první řadě nesprávným stravováním, přičemž počet pacientů trpících tímto onemocněním v současnosti stále narůstá. Častěji jí trpí muži, u kterých je dna nejčastější příčinou zánětu kloubů. Jednou z příčin jejího vzniku jsou i genetické faktory, avšak nejdůležitější úlohu při této nemoci sehrává strava, a to hlavně maso, vnitřnosti, mořské plody, alkohol a slazené nápoje. Zánět v kloubech a měkkých tkáních u dna vzniká v důsledku ukládání krystalků kyseliny močové.

💡 Co je kyselina močová

kyselina močová vzorec

Kyselina močová chemický vzorec…

Kyselina močová je látka, která se z těla vylučuje ledvinami, přičemž ledviny vyloučí jen kolem 7,5 až 13% této látky. Zbytek zůstává v těle. Je to antioxidant, který se podílí na ochraně organismu, avšak pouze v případě, že nepřekročí jistou hladinu. Pokud je obsah kyseliny močové v těle vyšší než by měl být, zvyšuje se pravděpodobnost vzniku dny.

Muži by měli mít obsah kyseliny močové v krvi od 220 do 420 mmol/l, ženy od 140 do 340 mmol/l. V moči platí pro muže i ženy stejné rozpětí – od 1,5 do 4,5 mmol/d.

Zdroj

💡 TIP na produkt - Čaj na dnu
Bylinná směs při bolestech kloubů 20×1,25g
➡️ bylinný čaj vhodný při dně a kloubních onemocněních
➡️ složení: zlatobýlová nať, kopřivová nať, šípek, přesličková nať, pampeliškový kořen
✅ odstraňuje kyselinu močovou z těla
✅ brání tvorbě kyseliny močové
✅ čistě přírodní produkt
✅ chutná a účinná směs bylin

💡 TIP č.1: doručení do 3 dnů od objednání💡 TIP č.2: tisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.3: cena dopravy od 69 Kč, zdarma při objednávce nad 999 Kč

Příznaky a průběh

Toto onemocnění má poměrně jednoznačné příznaky, které vůbec nejsou příjemné. Typický je takzvaný dnový záchvat, který přichází v noci. Bolest prý nemá konkurenci a doprovází ji náhlý otok jednoho nebo více kloubů. Kromě toho je pokožka na kloubech horká, lesklá, červená a klouby jsou velmi bolestivé na dotek. Velmi často bývá jako první postižený palec na noze. Dna se však může projevit i na dalších prstech, na zápěstí i na koleně.

co je to dna

Velmi často bývá jako první postižený palec na noze.

Následně se zánět rozšiřuje do šlachových obalů a měkkých tkání, ale nevynechává ani vnitřní orgány, především ledviny a srdce. V případě, že byste se neřídili přísnou dietou při dně, mohli by se u vás vytvořit močové kameny.

V případě, že vás potrápí akutní záchvat, lékaři vám mohou předepsat antirevmatika a pomohou i léky proti bolesti. Kromě toho jsou vhodné také vysoké dávky vitamínů C a B-komplexu. Ulevit od bolesti mohou studené či tvarohové obklady.

💡 TIP na produkt - Enzycol
ENZYCOL tob.100+40

Doplněk stravy Enzycol DNA se 4x vyšším obsahem účinných látek (luteolin, apigenin, anthokyaniny) se stará o normální stav kloubů. Vhodný pro lidi, kteří pociťují nepříznivé následky zvýšené hladiny kyseliny močové v těle, náznaku zánětů kloubů, či zvýšené fyzické zátěži.

Přečti si recenzi a zkušenosti s přípravkem: Enzycol DNA – vše o přípravku na udržení normální hladiny kyseliny močové v krvi.

➡️ doplněk stravy
➡️ kombinace extraktů kyselé višně, semínek celeru a pistácie, doplněná o kurkumin a vitamin C
✅ při zvýšené hladině kyseliny močové v těle
✅ při potížích s klouby
✅ zajímavé přírodní složení
✅ jednoduché užívání

💡 TIP č.1: doručení do 3 dnů od objednání💡 TIP č.2: tisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.3: cena dopravy od 69 Kč, zdarma při objednávce nad 999 Kč

Dieta při dně – hlavní zásady

Při dně je podstatné, aby byla vaše strava založená na potravinách s nízkým obsahem purinů a omezeném příjmu masa, ryb a alkoholu, ale i například nealkoholického piva. Právě alkohol, maso, ryby a vnitřnosti obsahují velmi vysoké množství purinů, a tak byste je při dietě při dně měly buď zcela vyloučit nebo alespoň výrazně omezit. Tabu je také bílá mouka a výrobky z ní, cukr, polotovary a různé zvýrazňovače chutí, ale dokonce i fruktózový cukr.

Maso a masné výrobky

Maso třeba při dietě při dně výrazně omezit.

Tyto potraviny byste měli proto nahradit mlékem, čerstvým ovocem a zeleninou, oříšky, zdravými tuky či vejci. Při dietě u dna je velmi podstatný i pitný režim, přičemž se doporučuje vypít denně minimálně dva litry vody, případně bylinného čaje, samozřejmě bez cukru.

💡 TIP: Věděli jste, že káva snižuje hladinu kyseliny močové v těle? Vhodné je pít však maximálně tři šálky kávy denně. I káva vám může spolu s dodržováním diety pomoci v zabránění novým atakům dny a poškozením kloubů.

Nevhodné potraviny

Obecně se při této dietě doporučuje výrazně omezit konzumaci masa a vnitřností. To však nestačí, a tak vám přinášíme seznam dalších nevhodných potravin:

  • všechny vnitřnosti: mozeček, játra, ledviny, srdíčka, Plucky
  • červené maso: hovězí, zvěřina
  • masné výrobky: salámy, uzeniny, konzervy, párky
  • ryby, rybí konzervy – výjimkou je tuňák a losos
  • čokoláda
  • mořské plody: ústřice, krevety, kaviár, krabi
  • slazené nápoje
  • alkohol
  • pivo, i nealkoholické
  • potraviny s vysokým obsahem cukru, i med, kukuřičný sirup, nektar z agáve

Vhodné potraviny

Dieta při dně má svá jasná pravidla a na to, abyste zmírnili příznaky tohoto onemocnění, je důležité se jí řídit. Samozřejmě, občas si můžete dopřát menší prohřešek, ovšem myslete na to, aby to nebylo příliš často. Může se vám to totiž vymstít v podobě probdělé noci ve společnosti dnového záchvatu.

Nemusíte se obávat, že byste během této diety hladověli. Jíst můžete celou škálu potravin. Zde je jejich seznam:

  • třešně

    Třešně jsou výborné na odbourávání kyseliny močové.

    ovoce: povolené jsou všechny druhy ovoce, přičemž mimořádně vhodné jsou třešně, ty chrání před záchvaty dny, protože pomáhají snižovat hladinu kyseliny močové v krvi.

  • zelenina: vhodné jsou všechny druhy zeleniny
  • luštěniny: při dietě při dně můžete jíst všechny druhy luštěnin, tedy fazole, cizrna, čočku, ale i sóju a hrách
  • mléčné výrobky: všechny druhy, nejvhodnější jsou však ty nízkotučné
  • vejce
  • ořechy a semena
  • celozrnné potraviny: hnědá rýže, ovesné vločky
  • pohanka, quinoa, jáhly
  • všechny druhy bylinek a koření
  • káva, čaj
  • rostlinné oleje: kokosový, řepkový, olivový, lněný
💡 TIP na produkt - Lněný olej
Lněný olej 100% 200ml

Lněný olej se lisuje ze semen lnu setého a patří mezi bio oleje. Zdrojem jsou lněná semínka, jejichž původní rostlinou je len setý. Na 1 l oleje se spotřebuje 5 až 7 kg semen. Jeho vliv na lidský organismus je unikátní, příznivě působí při detoxikaci organismu, očišťuje cévy od tukových nánosů, příznivě působí na celý trávicí systém, podporuje pravidelnou stolici a pomáhá při hubnutí. Bojuje proti zánětlivým onemocněním kloubů, snižuje bolest a otoky kloubů.

Přečti si náš článek: 

Vše, co potřebujete vědět o lněném oleji + jaký má vliv na rakovinu, cholesterol, cukrovku a jiné…

➡️ lněný olej 100 % z lněných semen je vhodný pro přímou konzumaci nebo do tepelně neupravovaných pokrmů
✅ na detoxikaci, podporu hubnutí
✅ protizánětlivý, protiplísňový
✅ antibakteriální, antivirový
✅ podporuje imunitu
✅ vhodný pro vnější i vnitřní použití
✅ mohou jej užívat i těhotné a kojící ženy

💡 TIP č.1: 15 000 produktů skladem, průměrná doba dodání je 24 hodin💡 TIP č.2: poštovné od 1499,- zdarma, osobní odběr v kamenných lékárnách zdarma💡 TIP č.3: léková karta funguje také na eshopu

💡 Dieta při dně - nejlepší přírodní prostředky

Vylučování kyseliny močové z těla a snížení její tvorby můžete podpořit i silou přírody. Vhodné jsou tyto bylinky a přírodní prostředky:

  • třešně, jahody, borůvky
  • celer, celerové semínka
  • libeček lékařský – čistí krev i celý organismus
  • kořen pampelišky lékařské
  • kopřiva dvoudomá
  • pýr plazivý

I pohyb je potřebný

Pokud trpíte dnou, kromě léčby a dodržování dnového diety byste měli také pravidelně cvičit. Důležité je udržet si zdravou hmotnost a díky sportu si zajistíte pevnější svaly a odolnější klouby.

u diety při dně je potřebný pohyb

Při dnové dietě nezapomínejte na pohyb.

To nejmenší, co můžete pro své tělo v rámci pohybu udělat, je každodenní alespoň půlhodinová procházka ve svižném tempu. Vhodné je však také plavání, cyklistika, turistika, běh, ale i posilování či tanec. Podstatné je, abyste vykonávali sportovní aktivity pravidelně.

Jídelníček na 5 dní

Vhodné a nevhodné potraviny jsme si už jmenovali, ale pokud budete držet dietu při nemoci dna, určitě vám padne vhod tip na jídelníček. Pokud se tedy ptáte, jaká je dieta při dně, vězte, že může být velmi pestrá a chutná. Zde máme pro vás něco na inspiraci.

1. den

  • snídaně: nízkotučný bílý jogurt s ovesnými vločkami, maliny
  • svačina: oříšky
  • oběd: vařené kuřecí prsa se celerovými hranolky
  • svačina: vejce natvrdo, zelenina
  • večeře: grilovaný losos, pečená zelenina

2den

  • snídaně: celozrnné pečivo, mrkvová pomazánka
  • svačina: ovocný salát s bílým jogurtem
  • oběd: pohanka s opékanými kuřecími prsy a zeleninou
  • svačina: kefír
  • večeře: brokolicová polévka s krutony
omeleta se zeleninou

Omeleta se zeleninou je chutná a sytá.

3. den

  • snídaně: rýžový chlebíček s cottage cheese
  • svačina: třešně
  • oběd: kuřecí prsa plněné sýrem, pečené celerové hranolky
  • svačina: smoothie s acidofilním mlékem a malinami
  • večeře: celozrnný toast s tuňákovou pomazánkou a rajčetem

4. den

  • snídaně: omeleta s ředkví a grahamovým rohlíkem
  • svačina: mrkovovo-jablečná šťáva
  • oběd: dýňový prívarok s volským okem
  • svačina: tvaroh s ovocem
  • večeře: zapékaný květák s vařenými bramborami

5. den

  • snídaně: tofu, zelenina, sojový rohlík
  • svačina: banánové smoothie s kefírem
  • oběd: dušený losos s grilovanou zeleninou
  • svačina: celozrnný chléb s Řepná pomazánkou
  • večeře: grahamové těstoviny s bazalkovým pestem a parmazánem

Tipy na recepty

Pokud musíte držet dietu při dně, určitě se vám sejde nějaká kniha s recepty pro vás určenými. Receptů však najdete poměrně dost i na internetu, no a my vám tři chutné a snadné recepty přinášíme také.

Salát s ovesnými vločkami

ovesné vločky

Ovesné vločky a ovoce jsou ideální snídaně.

Potřebujeme: 30 g ovesných vloček, 60 ml řeckého jogurtu, 80 ml mléka, 15 g chia semínek, 30 gbobuľovitého ovoce, vanilkový extrakt

Jak na to: Vše jednoduše smícháme a necháme odstát na noc v chladničce. Ráno máme zdravé a vyvážené snídaně.

Plněné kuřecí prsa s celerovými hranolky

celer

Celer je při dnové dietě výborný.

Potřebujeme: 500 g kuřecích prsou, jeden celer, sůl, pepř, sýr podle chuti nakrájený na plátky

Jak na to: Kuřecí prsa nakrájíme na plátky, jemně naklepeme, osolíme a opepříme. Do každého kousku vložíme na plátky nakrájený sýr a zarolujeme. Propíchneme párátkem, opečeme zprudka na pánvi a pak dáme péct. Celer nakrájíme na hranolky a pečeme doměkka.

Mrkvová pomazánka

mrkvová pomazánka

Mrkvová pomazánka je plná vitamínů.

Potřebujeme: 50 g másla, hořčice, 100 g uvařené mrkve, 1 vařené vejce, sůl, pepř, citrónová šťáva

Jak na to: Mrkev a vejce nastrouháme nadrobno, smícháme, osolíme, opepříme a přidáme citrónovou šťávu. Následně přidáme máslo a hořčici a dobře vymícháme. Podáváme s celozrnným pečivem nebo čerstvou zeleninou.

Zdroje informací:


Autor článku

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře

Dobry den dekuji za vas clanek , ktery mne oslovil nejlepe ze vsech , ktere jsem si vyhledala . Jen nevim jak je to s korenim a bylinkami . A co brokolice kapusta kvetak zeli a kedluben. Dokonce pry nesmim ani spenat a cervenou repu . Matou me i lusteniny ,ktere ano a ktere ne . Mohu prosim sojove nebo robi maso? Dekuji za odpoved .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.