Co je dělená strava a jaké jsou její zásady, co na ni říkají odborníci + TIPY na jídelníček a recepty

Petra Lyžičiarová Téma 26. února 2020 0

Pokud se už někdy pokoušeli hubnout případně se zajímáte o zdravé stravování, určitě jste se již setkali s pojmem dělená strava. Tento typ stravování má sice své období největší slávy již za sebou, přesto je i dnes o něj poměrně velký zájem. Pokud se chcete dozvědět, v čem dělená strava spočívá, zda je tento typ stravování vhodný na hubnutí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody, přečtěte si náš článek. Přidáme také různé další užitečné informace a nebude chybět ani tip na jídelníček při dělené stravě a také příklady na recepty. 

Co je dělená strava?

Dělená stravě je svým způsobem jakási filozofie stravování, která věří v to, že nevhodné kombinace potravin mohou vést ke zdravotním problémům, hromadění toxinů v organismu a trávicím potížím. Kromě toho přívrženci dělené stravy věří, že takový způsob stravování dokáže zmíněno problémy odstranit. Zjednodušeně povedené, tento způsob stravování například tvrdí, že sníst najednou steak s bramborami ovlivňuje naše trávení i na celý organismus negativně. 

Dělená strava rozděluje potraviny na tři základní skupinybílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny. Setkat se však můžete is podrobnějším dělením potravin na škroby, uhlohydráty, ovoce, zeleninu, bílkoviny a tuky. Principem dělené stravy je, abyste jednotlivé skupiny potravin vhodně kombinovali.

💡 Historie delenej stravy

Dělená strava jako způsob stravování vznikla už poměrně dávno – už indická ajurvéda se zabývala kombinací vhodných potravin, ale za zakladatele dělené stravy je považován americký lékař a spisovatel William Howard Hay, který žil v letech 1866 – 1940. Když se u něj objevila tehdy nevyléčitelná choroba ledvin, tzv. Brightova choroba, změnil svůj způsob stravování a jeho stav se zlepšil až se nakonec vyléčil. Následně začal cestovat po USA a Kanadě ao své poznatky týkající se dělené stravy se dělily s dalšími lékaři. Metodu dělené stravy založil Hay na skutečnosti, že některé potraviny potřebují na to, aby byly strávené, zásadité pH, jiné zase kyselé, a tak by se tyto potraviny neměly vzájemně kombinovat. 

(zdroj)

Principy dělené stravy

Základním principem dělené stravy je vyhýbání se kombinace sacharidů a bílkovin v jednom jídle a konzumování ovoce vždy před hlavním jídlem, ne po něm. Přívrženci dělené stravy prohlašují, že kombinování bílkovin a sacharidů v rámci jednoho jídla způsobuje problémy při trávení a jako důvod uvádějí, že bílkoviny potřebují na trávení kyselé prostředí, zatímco sacharidy zásadité.  V rámci jednoho jídla je tedy povoleno jíst potraviny patřící do skupiny bílkovin spolu s neutrálními potravinami nebo potraviny ze skupiny sacharidů s neutrálními potravinami.

Druhým tvrzením, na kterém je dělená strava založena, je, že různé potraviny jsou našim trávicím systémem zpracovány různé rychle, a tak spojení “rýchlotravených” a “pomalytrávených” potravin v rámci jednoho jídla může způsobit v našem trávicím traktu jakousi zácpu. No a ta ovlivňuje negativně na naše zdraví a má různé nepříznivé účinky.

Zásady dělené stravy podle doktora Haya:

  • sacharidy nejezte s bílkovinami a kyselým ovocem
  • saláty, zelenina a ovoce by měly tvořit největší část vašeho jídelníčku
  • bílkoviny, sacharidy a tuky byste měli jíst pouze v malém množství
  • rafinované a průmyslově zpracované potraviny byste neměli jíst vůbec
  • jídla odlišného složení byste měli konzumovat v časovém odstupu nejméně 4 hodin

K dalším pravidlům patří:

  • nekombinujte více typů bílkovin v rámci jednoho jídla
  • mléko a jiné mléčné výrobky konzumujte jen na prázdný žaludek
  • ovoce jezte jen nalačno, před hlavním jídlem
  • ovoce a zeleninu byste také neměli kombinovat

 

Tabulka při dělené stravě

Pro lepší ilustraci je zde tabulka, která vám znázorňuje, které potraviny můžete vrámci dělené stravy kombinovat. Zelené linie označují vhodné kombinace a červené ty, kterým byste se měli vyhnout.

dělená strava - tabulka / schéma kombinace potravin

tabulka / schéma kombinace potravin při dělené stravě

 

Rozdělení potravin

Hlavním znakem dělené stravy je, jak už z jejího názvu vyplývá, oddělování různých druhů jídel. Jak jsme již zmínili, potraviny se u tohoto typu stravování dělí na tři základní skupiny. Na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny. 

➡️ Bílkoviny

  • všechny druhy tepelně zpracovaného masa
  • ryby (uzené)
  • salámy
  • sójové výrobky
  • plody moře
  • mléko
  • sýry (maximální tučnost 50%)
  • vařené rajčata
  • vejce
  • ovoce – citrusy, kyselá jablka a hrušky, meruňky, broskve, hrozny, ananas, třešně, jahody, maliny, ostružiny, rybíz, angrešt a exotické druhy ovoce jako jsou mango, maracuja, papája – kromě banánů
  • z nápojů – neperlivá voda, ovocný čaj, ovocné šťávy a vodou ředěné šťávy, bílé a červené víno, suché šampaňské

➡️ Sacharidy

  • celozrnné obilniny
  • celozrnné těstoviny
  • luštěniny (kromě sóji)
  • neloupaná rýže
  • pohanka
  • obilné vločky
  • celozrnné pečivo
  • sladká jablka a hrušky
  • banány
  • sušené ovoce kromě rozinek
  • datle
  • fíky
  • kel
  • brambory
  • kukuřice
  • med, javorový sirup, třtinový cukr
  • ovocné šťávy a sirupy
  • pivo
  • pudinkový prášek, bramborový škrob, prášek do pečiva

➡️ Neutrální potraviny

  • všechny tuky
  • kyselé mléčné výrobky – tvaroh, zakysaná smetana, jogurt, mléko, podmáslí, kefír a další kyselé nápoje
  • smetana do kávy, šlehačka
  • sýry s tučností více než 60%
  • uzené druhy ryb
  • ořechy, semena
  • uzené výrobky
  • droždí
  • borůvky, melouny, rozinky
  • všechny druhy čerstvé zeleniny – paprika, rajčata, okurky, květák, brokolice, mrkev, cibule, pórek, červená řepa, zelí, špenát, hlávkový salát, kedlubny
  • mak
  • česnek
  • bylinky, bylinné čaje
💡 TIP na produkt - Čaj čistící s červenou řepou Dr.Popov
Čaj čistící s červenou řepou Dr.Popov n.s.20×1.5g

30g – 20 nálevových sáčků á 1,5g. Chcete-li podpořit přirozenou očistu organismu, tento čaj s červenou řepou vám v tom může pomoci. Slouží k pročištění organismu, dodává tělu cenné minerály, zlepšuje látkovou výměnu a podporuje vylučování škodlivých látek z těla. Vhodný také po užívání antibiotik nebo jiných léků.

➡️ očista a detoxikace organismu
➡️ podpora látkové přeměny
✅ přírodní produkt

💡 TIP č.1: doručení do 3 dnů od objednání💡 TIP č.2: tisíce pozitivních hodnocení zákazníky💡 TIP č.3: cena dopravy od 69 Kč, zdarma při objednávce nad 999 Kč

 

Nevhodné potraviny

Kromě toho, že je dělené stravování postavené na oddělování jednotlivých skupin potravin v rámci jednoho jídla, jsou i jisté potraviny, které byste během ní neměli jíst vůbec.

Jsou to:

  • bílá mouka, bílé pečivo
  • cukr
  • sladidla
  • hotová jídla
  • konzervy
  • vepřové maso
  • majonéza
  • ocet
  • ztužené tuky
  • čokoláda
  • kakao
  • černý čaj
  • alkoholické nápoje
  • smažená jídla

❤️ Dělená strava podle Lenky Kořínkovej

Dělená strava podle Lenky Kořínkové je velmi oblíbená

Dělená strava podle Lenky Kořínkové je velmi oblíbená

Dělená strava podle Lenky Kořínkovej patří mezi přívrženci dělení potravin k oblíbenému způsobu stravování. Lenka Kořínková, česká herečka, je velkou propagátorkou dělené stravy a potraviny rozděluje na čtyři skupiny.

Skupina rostlinná – brambory, rýže, bezvaječné těstoviny, mouka, chléb, kukuřice, popcorn, vločky, obiloviny, semínka, sója a výrobky z ní, luštěniny, krupice, droždí, kroupy

Skupina živočišná – všechny druhy masa, uzeniny, salámy, paštiky, ryby (i ty z konzervy), sýry, bílý jogurt, tvaroh, mléko a mléčné produkty, majonéza, vejce, máslo

Zelenina – čerstvá, zmrazená, nakládaná zelenina, houby, kečup

Ovoce – všechny druhy čerstvého ovoce, sušené ovoce (neprisladené), ovocný cukr, hroznový cukr, 100procentní džusy

Neutrální skupina – rostlinné máslo, rostlinné oleje, kokos, kokosové mléko, ořechy (kromě arašídů), pepř, hořčice, kakao, karob, čaje kromě ovocných, káva, med

Při dělené stravě podle Lenky Kořínková byste se rozhodně měli vyhýbat arašídům, cukru, bílému pečivu, alkoholu. Co se týče kombinování potravin, při dietě Lenky Kořínková se setká se třemi možnými grafy.

  • základní způsob – nesmí se kombinovat rostlinná a živočišná strava, ovoce a zelenina a živočišná strava s ovocem
  • volnější způsob  – při tomto grafu se nesmí kombinovat rostlinná a živočišná strava, ovoce a zelenina během dne s živočišnou skupinou a ovoce a živočišná skupina
  • nejvolnější způsob  – nesmí se kombinovat rostlinná a živočišná strava, ovoce a zeleninu můžete kombinovat jak chcete

(zdroj)

 

Výhody a nevýhody dělené stravy

Tak, jako téměř každá dieta, i dělená strava má své možné výhody i nevýhody. Pojďme se tedy na ně podívat.

✅ Výhody

Přívrženci dělené stravy svorně prohlašují, že díky takovému způsobu stravování se jim podařilo zhubnout, ale také se jim zlepšilo trávení. Navíc mnozí udávají i to, že se jim zlepšila pleť, mají více energie atd. Pravdou však je, že tyto výhody a účinky dělené stravy nejsou nijak vědecky podložené a jsou v podstatě jen subjektivní tvrzení lidí, kteří tento typ stravování zkusili sami na sobě.

❌ Jaké jsou nevýhody

Snad největší nevýhodou dělené stravy je její komplikovanost, protože si musíte dávat pozor na to, jaké potraviny můžete navzájem kombinovat. Stravování je tak často velmi náročné.

 

Funguje dělená strava na hubnutí?

Tato otázka zajímá více lidí, ale odpověď na ni není zcela jednoznačná. Při hubnutí a dietách platí, že to, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého. Tím, zda můžete díky dělené stravě zhubnout, se zabývala pouze jedna studie. Její účastníci byli rozděleni na dvě skupiny, přičemž jedna skupina se stravovala na základě principů dělené stravy a ta druhá měla vyváženou stravu. Obě diety byly založeny na denním příjmu jen 1100 kcal, což je velmi málo. Po šesti týdnech zhubli obě skupiny kolem 6 až 8 kilogramů, ale dělená strava neměla oproti vyvážené stravě žádné výhody. Základem hubnutí totiž je kalorický příjem a energetický výdej, ne to, zda budete jíst spolu brambory a maso nebo je spolu jíst budete.

Názory odborníků

Názory odborníků na dělenou stravu jsou obecně odmítavé. Na druhé straně však někteří přiznávají, že se lidé díky dělené stravě naučili jíst vhodnější potraviny.

💡 Názor doktora

Doktor Peter Pribiš

Na stránce AKV jsme našli názor doktora Petra Pribiša působícího na univerzitě v Michiganu, který se věnuje výživě. Uvádí zde, že lidé podle jeho názoru nezhubli díky dělení potravin, ale díky tomu, že si uvědomili důležitost výživy pro jejich zdraví a také skutečnost, že svůj celkový jídelníček změnily k lepšímu.

Zastánci dělené stravy jedí více zeleniny, ovoce, celozrnných potravin a méně bílé mouky, cukru, tuků, konzervovaných potravin a pijí méně alkoholu. Doktor Pribiš má však výhradu vůči omezenému příjmu luštěnin, které podle něj patří k výborným zdrojem více živin. Svůj názor na dělenou stravu uzavírá tím, že může představovat zdravý, ačkoli zbytečně komplikovaný způsob stravování.

💡 Názor odborníka

Odborník na hubnutí Miro Veselý

Na to, jaký názor má na dělenou stravu, jsme se zeptali i známého odborníka na hubnutí Mira Veselého. Miro se zdravé výživě a hubnutí věnuje od roku 2004, kdy sám zhubl 35 kilo. Je autorem známého webu o hubnutí chudnutie-ako.sk a knihy Jídelníček na hubnutí.

Je podle Vás dělená strava vhodnou cestou na hubnutí?

Miro Veselý: “Pod pojmem dělené stravy se po internetu šíří mnoho různých konceptů. Proto není jednoduché říci ano, nebo ne. Dalo by se odpovědět, kdybychom se povídali detailně – která dělená strava? Čtenář totiž může pod pojmem dělená strava rozumět zcela jiný koncept výživy, než autor článku. Z toho vznikají různé nedorozumění.

Hubnutí začne při správně zvolené stravě. Na to není třeba sáhnout po dělené stravě. Stačí, když člověk má o málo méně energie než by potřeboval. Je druhá věc, zda se to stane díky menším porcím nebo výraznějšímu cvičení.

Mnohem lepší a také jednodušší je stravovat se normální pestrou stravou. Něco na způsob středomořské výživy. K tomu sport a hubnutí se bezpečně spustí i bez spekulací o dělení povolených kombinací potravin.

Pokud se však někdo rozhodne hubnout dělenou stravou, může dosáhnout výsledky. Mnozí lidé, už zhubli při dělené stravě. Nezhubli však proto, že “oddělili” živiny. Zhubli proto, že konečně začali alespoň trochu kontrolovat výživu a přestali do sebe házet cokoliv”

Pokud se i někomu podaří pomocí takového stravování zhubnout, myslíte, že je vhodné, aby tímto způsobem jedl dlouhodobě?

Miro Veselý: “Není však důvod snažit se oddělovat bílkoviny od sacharidů. Tělo je s přehledem umí zpracovat i najednou.

Co jsem viděl některé jídelníčky s dělenou stravou, nebyly tam nějaké zásadní problémy. Spíše se mi zdá, že je to práce navíc. Snaha rozdělit živiny do různých skupin mi nedává nějaký smysl. Pro začátečníka v hubnutí může být atraktivní, že má pocit jednoduchosti.

Znám více lidí, co na dělenou stravu prošli, ale postupně ji opustili. Nepovažuji to za opodstatněný režim stravování. Je možné, že tu a tam se najde někdo, kdo ten koncept používá dlouhodobější. Pokud mu to vyhovuje a nedělá potíže, tak je to v pořádku.”

Vidíte nějaké výhody dělené stravy? Pokud ano, jaké?

Miro Veselý: “Zastánci dělené stravy argumentují tím, že netřeba mnoho přemýšlet, ani vážit potraviny. Stačí si pamatovat potravinové skupiny. Proč ne? Pokud to pro někoho je atraktivní, může tak začít. No a na rovinu: raději začít jakkoliv, jak nezačít .

Někteří lidé mohou tento druh stravy oceňovat, pokud mají trávicí potíže. U některých problémech může pomoci k menší zátěži trávicího systému. Pro ně je tato výživa atraktivní. Určitě se pak třeba držet toho, co prospívá.

Ještě lepším nápadem by však bylo přitom pátrat, což způsobuje zažívací problémy. Často totiž trávení pomůžeme ne tím, že oddělíme živiny. Pomůže to, že začnete jíst 3krát denně, že vnesete do výživy pořádek, systém a pravidelnost.”

V čem je podle Vás největší nevýhoda, případně riziko, tohoto typu stravování?

Miro Veselý: “V současnosti je již poměrně dobře ověřeno, že racionální výživa je prospěšná a zdravá. Dá se jí hubnout. Je dlouhodobě ověřena. Proto ji považuji za nejlepší způsob výživy.
Pokud místo toho někdo začne experimentovat s dělenou stravou, paleodiétou, zda čímkoliv jiným, tak experimentuje. Nemám nic proti experimentům – jen nepovažuji za dobré, pokud se někdo hraje na experta a doporučuje jiným, aby experimentovali na sobě.

Různé alternativní výživové koncepty nejsou dlouhodobě ověřené. V tom vidím největší riziko – že namísto ověřeného modelu výživy sáhne nezkušený čtenář po něčem neověřeném. Krátkodobě může pocítit výhody. Ale dlouhodobě to může být i problém. Například pokud pomocí diety zamaskuje příznaky rozvíjejícího se onemocnění trávicího traktu. Onemocnění se tak postupně může zhoršovat a dlouho zůstane skryté.

Vím, ve skutečnosti je velmi obtížné určit, jaká strava je ideální. Asi pro každého trochu jiná. A nikdo neví jaká – nevěřte expertům, kteří tvrdí že přesně věda co máte jíst. Ví se jen to, jaké živiny jsou zdravé, v jakých poměrech av jakém množství. Dá se tedy říci, jaká strava by měla být optimální. Nedá se ale říci, že bude optimální pro každého. Stačí, pokud někdo nesnáší některé látky a je problém, co s tím.

Proto, pokud někomu vyhovuje dělená strava a nemá s ní problémy, může ji směle používat. Neočekával bych nějaké problémy. Zejména, pokud v celkovém příjmu živin bude vhodné složení bílkovin, sacharidů a vhodného tuku. Pak je vlastně téměř jedno jak to celé nazveme.”

 

Příklad jídelníčeku

Pokud byste se přes její složitosti chtěli do dělené stravy pustit, máme pro vás tip na jídelníček na pět dní. Samozřejmě, rozpis si můžete upravit, ovšem třeba dodržovat principy dělené stravy.

🗓 Pondělí

  • Snídaně: celozrnné pečivo, margarín, med
  • Oběd: treska na cibulce se sýrem
  • Večeře: sardinky se zeleninou

🗓 Úterý

  • Snídaně: bílý jogurt, ovesné vločky, sladké jablko
  • Oběd: pečené kuře, zeleninový salát
  • Večeře: grilovaný pstruh s opékání cuketou

🗓 Středa 

  • Snídaně: pohanková kaše se strouhanou hruškou
  • Oběd: grilované kuřecí prsa s dušenou brokolicí a mrkví
  • Večeře: tvaroh se salátovou okurkou a koprem

🗓 Čtvrtek

  • Snídaně: celozrnné pečivo, margarín, povidla
  • Oběd: mleté ​​hovězí maso s anglickou zeleninou
  • Večeře: zeleninový salát s tuňákem

🗓 Pátek

  • Snídaně: bílý jogurt s medem a banánem
  • Oběd: pečený losos se zeleninovým salátem
  • Večeře: kuřecí prsa na přírodně, dušená zelenina

💡 TIP: Jako zdravou svačinu si můžete dát buď ovoce nebo musli tyčinku. Vhodné jsou například i borůvky s tvarohem nebo banán s trochou šlehačky.

 

Tipy na recepty při dělené stravě

Pokud byste si chtěli vyzkoušet dělenou stravu, máme pro vás i tipy na jednoduché recepty, které si snadno připravíte a pochutnáte si na nich.

Cuketové placky při dělené stravě

Cuketové placky jsou chutné a jednoduché

Pečené cuketové placky

➡️ Potřebujeme: jedna středně velká cuketa, 2 větší mrkve, 3 stroužky česneku, pažitka, 100 g parmezánu, 2 vejce, sůl, pepř, 180 ml zakysané smetany

➡️ Jak na to: Cuketu očistíme, nastrouháme nahrubo. Mrkev očistíme a nastrouháme najemno. Pažitku očistíme, česnek protlačíme a vše spolu smícháme. Pak přidáme vejce, strouhaný sýr a promícháme. Na plechu vystlaném pečícím papírem vytvoříme menší placky. Pečeme 20 minut při teplotě asi 200 stupňů. Uprostřed pečení můžeme placky otočit. Podáváme se zakysanou smetanou.

 

Květák při dělené stravě

Z květáku si můžete připravit řadu jídel

Pečený květák v jogurtové marinádě

➡️ Potřebujeme: 1 květák, 300 ml bílého jogurtu, sůl, červená paprika, kurkuma, mletý kmín, hořčice, jedno vejce, dva stroužky česneku, 100 g strouhaného sýru

➡️ Postup: Jogurt, vejce, hořčici, sůl, koření a česnek smícháme. Květák rozdělíme na menší části a dáme ho do marinády, necháme stát alespoň hodinu. Dáme do vymazaného pekáče a pečeme alespoň půlhodinu při teplotě 230 stupňů. Podáváme se salátem.

 

Pečené kuře se zeleninou při dělené stravě

Pečené kuře se zeleninou je vhodná kombinace při dělené stravě

Kuře na smetaně

➡️ Potřebujeme: 500 g kuřecích prsou, 180 ml smetany, olej, pepř, sůl, 500 g mražené zeleniny

➡️ Postup: Kuřecí maso osolíme a opepříme, dáme do vymazaného pekáče a zalijeme smetanou. Pečeme hodinu při teplotě 230 stupňů. Zeleninu můžeme podusit na másle nebo uvařit na páře, ochutíme solí a pepřem.

 

💡 TIP: Podívejte se také na naše velké srovnání nejznámějších prášků na hubnutí, do pozornosti dávám také populární ketodiétu Ketomix a skvělý mix superpotravin na detoxikaci a podporu hubnutí Blendea Supergreens.

 

Zdroje informací:

Článek vznikl ve spolupráci se slovenskými portálem Imunita.online.


Jak se vám líbil tenhle článek?
Autor článku
Petra Lyžičiarová

Redaktorka magazínu BioPoradce.cz. Zajímám se o zdravý životní styl, cvičení a zdravou stravu. Preferuji přírodní produkty a výživové doplňky sloužící k udržení zdraví, krásy a vitality.

Komentáře
Zatím se zde nenachází žádný komentář.
Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..